کد مطلب: 26786
  تاریخ انتشار:  1402/08/30 - 17:30


بخش کشاورزی متهم شد

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد که غذا و کشاورزی ما مسئول تریلیون‌ها دلار هزینه‌های پنهان است.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد که غذا و کشاورزی ما مسئول تریلیون‌ها دلار هزینه‌های پنهان است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نتایج گزارش جدید فائو نشان می‌دهد که ۱۰ تریلیون دلار از هزینه‌های زیست محیطی، اجتماعی و بهداشتی در سیستم‌های غذایی و کشاورزی ما پنهان شده که شامل هزینه پنهان انتشار گازهای گلخانه‌ای است که به بدتر شدن بحران آب‌ و هوا کمک می‌کند و هزینه‌های بهداشتی پنهان مربوط به رژیم‌های غذایی ناسالم است.

غذا نه تنها ما را تغذیه می‌کند، بلکه فرهنگ کشورهای ما را شکل می‌دهد. صنعت کشاورزی که به رشد، پردازش و توزیع مواد غذایی می‌پردازد، از شغل و معیشت بیش از یک میلیارد نفر نیز حمایت می‌کند اما هزینه‌های مخفی زیست محیطی، اجتماعی و بهداشتی ناشی از تأثیرات منفی غذا و کشاورزی وجود دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که هزینه‌های پنهان سیستم‌های غذا و کشاورزی از ۱۰ تریلیون دلار فراتر می‌رود، حتی می‌تواند به ۱۲ تریلیون دلار برسد که تقریباً ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.

فائو تخمین می‌زند که هزینه‌های مخفی زیست محیطی غذا و کشاورزی بالغ بر ۲.۹ تریلیون دلار است. بیش از نیمی از این موارد به انتشار نیتروژن مربوط می‌شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای که به بحران آب‌وهوا کمک می‌کند، ۳۰ درصد دیگر از هزینه‌های مخفی زیست محیطی ناشی از غذا و کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

تغییر کاربری زمین و برای مثال پاکسازی جنگل برای ایجاد زمین کشاورزی و استفاده از آب به ترتیب ۱۴ درصد و ۴درصد دیگر از هزینه‌های مخفی زیست محیطی را تشکیل می‌دهند.

هزینه‌های اجتماعی پنهان که در قیمت مواد غذایی لحاظ نشده با فقر و سوءتغذیه مرتبط است و شامل فقر در میان افرادی می‌شود که در بخش مواد غذایی و کشاورزی فعالیت می‌کنند و باعث از دست دادن بهره‌وری در زمانی است که مردم قادر به کار با ظرفیت کامل خود به دلیل سوء تغذیه نیستند.

این هزینه‌های اجتماعی در کشورهای کم درآمد، نیمی از هزینه‌های پنهان غذایی و کشاورزی که فائو اندازه‌گیری کرده است را تشکیل می‌دهد. این تأثیر در کشورهای با درآمد متوسط پایین، کم (۱۲ درصد هزینه‌های پنهان) و در کشورهای با درآمد متوسط و بالا بسیار اندک است. در سطح جهانی، این هزینه‌های اجتماعی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار یا ۴درصد از هزینه‌های پنهان غذا و کشاورزی است.

فائو می‌گوید: بزرگترین هزینه‌های پنهان که در قیمت غذا منعکس نمی‌شود، مربوط به سلامتی و رژیم‌های غذایی ناسالم سرشار از چربی‌ها، قندها و غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده است. این رژیم‌های غذایی ناسالم منجر به چاقی، بیماری‌های غیرواگیر و کاهش بهره‌وری بیشتر در محیط کار می‌شود و در نتیجه اثرات منفی بر اقتصاد کشور دارد.

هزینه‌های بهداشت پنهان در مجموع ۹ تریلیون دلار است که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های پنهانی اندازه‌گیری شده فائو محسوب می‌شود.

تغییرات سیاست دولت می‌تواند هزینه‌های پنهان کشاورزی را از طریق مالیات، یارانه و قانون کاهش دهد. این مورد ممکن است شامل تنظیم روش تولید، پردازش و ترویج محصولات خود توسط مشاغل باشد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی