کد مطلب: 26946
  تاریخ انتشار:  1402/10/07 - 10:49


ردپای تغییرات آب‌وهوایی در ابتلا به مالاریا

تغییرات آب‌وهوایی باعث ایجاد موارد جدید مالاریا می‌شود و تلاش برای مبارزه با این بیماری را پیچیده می‌کند.

تغییرات آب‌وهوایی باعث ایجاد موارد جدید مالاریا می‌شود و تلاش برای مبارزه با این بیماری را پیچیده می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که در سال گذشته ۲۴۹ میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان تخمین زده شده است که به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از قبل از همه گیری کووید-۱۹ و افزایش ۵ میلیونی نسبت به سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است. مالاریا همچنان بیماری و قاتل اصلی کودکان است.

این موارد جدید فقط در پنج کشور پاکستان، نیجریه، اوگاندا، اتیوپی و پاپوآ گینه نو متمرکز شده است. دکتر دانیل نگامیجه، مدیر برنامه مالاریا سازمان جهانی بهداشت گفت که تغییرات آب‌وهوایی در سه مورد از آنها نقش مستقیم داشته است.

سیل عظیم در جولای ۲۰۲۲، بیش از یک سوم پاکستان را زیر آب فرو برد و ۳۳ میلیون نفر را آواره کرد و انفجاری از پشه‌ها را به دنبال داشت. این کشور در آن سال ۳.۱ میلیون مورد تایید شده مالاریا را در مقایسه با ۲۷۵ هزار مورد سال قبل و با افزایش پنج برابری در میزان انتقال گزارش کرد.

بیش از ۷ میلیون توری تخت به افراد آواره داده شد اما افرادی که در چادرهای کوچک یا سالن‌های شلوغ بزرگ زندگی می‌کردند، جایی برای آویزان کردن آنها نداشتند. این کشور برای کنترل پشه‌ها به سم‌پاشی حشره‌کش متکی است.

تاکنون پاکستان ۲.۳ میلیون مورد ابتلا به مالاریا در سال جاری تایید کرده است و انتظار می‌رود که این رقم حتی از کل موارد از سال ۲۰۲۲ بیشتر باشد. نتایج نشان داد که یک تا دو سال دیگر طول می‌کشد تا وضعیت عادی شود.

در پاکستان، مانند سایر نقاطی که شرایط اضطراری آب‌وهوایی باعث گسترش مالاریا شد، زیستگاه پشه‌های جدید تنها بخشی از مشکل بود. این سیل به ۲۲۰۰ مرکز بهداشتی آسیب رساند و میلیون‌ها نفر را در مناطق آسیب دیده از درمان محروم کرد.

تعداد مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ تا حد زیادی ثابت ماند اما حدود ۶۰۸ هزار نفر تخمین زده می‌شود که هنوز به‌طور قابل توجهی بیشتر از مجموع ۵۷۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۹، قبل از همه‌گیری بود. مرگ‌ومیرها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ به طور پیوسته کاهش یافته بود.

دکتر نگامیجه گفت که تغییرات آب‌وهوایی حداقل تا حدی عامل افزایش مالاریا در اتیوپی با ۱.۳ میلیون مورد بیشتر از سال قبل و اوگاندا با ۶۰۰ هزار مورد بیشتر بوده است.

وی بیان کرد که تغییرات آب‌وهوایی همچنین باعث ایجاد موارد ابتلا به مالاریا می‌شود که در آن مردم به دلیل خشکسالی، امواج گرما و طوفان آواره شده‌اند و در مسکن‌های ناایمن زندگی می‌کنند.

بلایای آب‌وهوایی زنجیره تامین آزمایش‌ها، درمان و حشره‌کش مالاریا را مختل می‌کند. ناامنی غذایی که در جنوب صحرای آفریقا به دلیل سیل و خشکسالی در حال افزایش است، به این معنی است که تعداد بیشتری از کودکان دچار سوءتغذیه و در نتیجه بیشتر مستعد ابتلا به مالاریای شدید هستند. عفونت‌های مکرر مالاریا کودکان را از مدرسه باز می‌دارد و پس‌انداز خانواده‌های کم درآمد در کشورهای آسیب دیده را از بین می‌برد.

جمهوری آذربایجان، بلیز و تاجیکستان همگی در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان مناطق عاری از مالاریا توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شدند. بیش از ۲ میلیون کودک در غنا، کنیا و مالاوی حداقل یک دوز واکسن جدید مالاریا را تا پایان سال ۲۰۲۲ دریافت کرده‌اند.

پوشش واکسیناسیون در سال آینده به ۱۲ کشور دیگر گسترش خواهد یافت. طی چهار سال در مناطقی که اولین واکسن مالاریا در آنجا تجویز شده است، مرگ‌ومیر کودکان ۱۳ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی