کد مطلب: 26464
  تاریخ انتشار:  1402/06/06 - 17:33


دستورالعمل سازمان ملل برای محافظت از کودکان در برابر تغییرات اقلیمی

سازمان ملل دستورالعملی را برای دولت‌ها به منظور محافظت از کودکان در برابر پدیده گرم شدن کره زمین منتشر کرد.

سازمان ملل دستورالعملی را برای دولت‌ها به منظور محافظت از کودکان در برابر پدیده گرم شدن کره زمین منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این دستورالعمل دقیقا برای دولت‌ها مشخص کرده که چه تدابیر اداری و حقوقی را باید برای حفظ حقوق کودکان در دنیای در حال گرم شدن اعمال کنند.

به گفته کمیته حقوق بشر سازمان ملل، این دستورالعمل با مشورت دولت‌ها، نهادهای حقوق بشر، سازمان‌های بین‌المللی و همچنین نوجوانان در ۱۲۱ کشور دنیا تنظیم شده است و هدف آن، اقدام فوری برای جلوگیری از تبعات منفی تخریب محیط زیست و گرمایش زمین بر حقوق کودکان و تضمین آینده‌ای سالم، بهداشتی و پایدار برای نسل‌های آتی است.

بنابر اعلام صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، حدود نیمی از کودکان دنیا در خطر تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین هستند.

سازمان ملل، بحران اقلیمی را بحران حقوق کودکان توصیف کرده و می‌گوید هر سال در دنیا ۱.۷ میلیون کودک زیر پنج سال به دلیل عوامل محیط زیستی جان خود را از دست می‌دهند.

سه هفته پیش یونیسف در گزارشی هشدار داد نزدیک به نیم میلیارد کودک، ۴۶۰ میلیون نفر در جنوب آسیا، هند، بنگلادش، پاکستان، مالدیو و افغانستان به شدت در خطر گرمای شدید هستند.

ژوئیه امسال گرم‌ترین ژوئیه در تاریخ از زمان ثبت رکوردها بوده است.

دمای شدید و طولانی، رطوبت بیشتری را از خاک و پوشش گیاهی دفع می‌کند که زمینه‌ای مساعد برای رشد سریع آتش فراهم می‌کند به خصوص اگر باد شدید باشد.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

مطالعات اخیر تایید می‌کند که هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

- خطر جدی افزایش غیرمعمول دمای هوا برای اعصاب و عضلات

متخصصان هشدار می‌دهند که افزایش دمای هوا بیش از حد معمول می‌تواند باعث ایجاد درد و خستگی در مفاصل و ماهیچه‌ها شود.

افزایش دمای هوا باعث افزایش حساسیت عصبی و کاهش فعالیت بدنی می‌شود.

دکتر «هاسیم چاکربای»، متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی در «آنکارا»، پایتخت ترکیه در این باره گفت: داده‌های مطالعات علمی نشان داده است که گرمای هوا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود.

به گفته این متخصص، هوای بسیار گرم با اثرگذاری روی سیستم عصبی بدن و عضلات می‌تواند شرایط نامطلوبی را برای افراد ایجاد کند.

با این حال، این پیامدها موقتی هستند و با بازگشت دما به حالت طبیعی کاهش می‌یابند.

وی با بیان اینکه گرما می‌تواند علائم درد را تشدید کند، افزود: افزایش دمای هوا می‌تواند منجر به حساسیت و درد مفاصل شود.

همچنین چاکربای اظهار کرد که در هوای گرم، مشکلات قلبی و فشار خون نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در مفاصل شود. گرمای بیش از حد می‌تواند عضلات را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خستگی شود.

چاکربای داشتن فعالیت بدنی منظم را برای حفظ سلامتی توصیه می‌کند.

این متخصص خاطر نشان می‌کند: در شرایطی که بیشتر افراد به دلیل گرمای هوا، زیاد از منازل خود خارج نمی‌شوند، انجام حرکات ورزشی در داخل منزل می‌تواند مفید باشد و از بروز این قبیل عارضه‌های موقتی در مفاصل و عضلات جلوگیری کند.

در عین حال دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

به توصیه کارشناسان با برخی اقدام‌ها می‌شود از بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی در دمای بالا پیشگیری کرد.

این اقدام‌ها عبارت‌ از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های خنک، دوش آب سرد، پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب در ساعت‌های اوج تابش است.

خدمات ملی سلامت انگلیس همچنین توصیه می‌کند مراقب کسانی باشیم که بیشتر در معرض بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی قرار دارند که کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند بیشتر از این نظر آسیب‌پذیرند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی