کد مطلب: 26847
  تاریخ انتشار:  1402/09/14 - 12:43


اراضی کشاورزی منشاء ۱۵ درصد گرد و غبارهاست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۵ درصد میزان گرد و غبارو ۳۵ درصد خسارت ناشی از گرد و غبار از اراضی کشاورزی نشات می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۵ درصد میزان گرد و غبارو ۳۵ درصد خسارت ناشی از گرد و غبار از اراضی کشاورزی نشات می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در مراسمی که امروز به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد با بیان اینکه آب و خاک منشاء زندگی هستند، اظهار کرد: ۲۵ درصد تنوع زیستی در خاک است. بیش از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند و بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است.

وی ادامه داد:۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منشاء گرد و غبار در کشور هستند. ۳.۷ میلیون هکتار از این ۵ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که منشا گرد و غبارهستند. حدود ۱۵ درصد میزان گرد و غبار کشور از اراضی کشاورزی بوده و ۳۵ درصد خسارت ناشی از گرد و غبار از این اراضی کشاورزی است. با وجود این آمارها پرسشی که مطرح می شود این است که چرا این اتفاق افتاده و آیا ما واقعا کشاورزی علمی بلدیم؟ آیا اینگونه حفاظت از آب و خاک شایسته کشور است؟ آیا  سوء مدیریت‌ها که نمی‌تواند تولید در واحد سطح را افزایش دهد باید باعث افزایش سطح زیرکشت شود و به منابع طبیعی فشار بیاوریم؟

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: قانون حفاظت از خاک سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد و بندهای متعددی دارد. در این قانون به چگونگی آلوده شدن منابع آب و خاک  و کمیت آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم بهانه‌ای شده تا هر اتفاقی ناشی از سوء مدیریت را با آن توجیه کنیم، تصریح کرد: ما در حال مسموم کردن منابع آب و خاک کشور هستیم. براساس قانون حفاظت از خاک وقتی خاک تخریب می‌شود باید بازسازی شود. بازسازی هر مترمکعب خاک ۳ دلار تا ۳۹ هزار دلار هزینه می‌برد.

سلاجقه ضمن اشاره به اینکه قوانین خوبی داریم ولی این قوانین را به خوبی عمل نمی‌کنیم، گفت: در کشور کشاورزانی هستند که از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده و در واحد سطح تناژ بالایی تولید دارند.

وی اضافه کرد: در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک ایستاده‌ایم و وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم اما وزارت جهاد باید از همه ظرفیت‌های علمی و نخبگانی استفاده کند و چالش‌های مربوط به آینده خاک را کاهش دهد.

سلاجقه افزود: باید به جای افزایش سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و علمی کار کنیم. بحث‌های خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه داخل کشور در موضوعات هدر رفت منابع  آب و خاک از لحاظ کیفی و کمی وظایف خود را طبق قانون انجام می‌دهیم، گفت: در خارج از کشور نیز در نشست منطقه‌ای وزرای حفاظت از محیط زیست کشورهای همسایه و اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار وظایفی بر عهده ما گذاشته شده است اما اینکه ۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه مولد و منشا گرد و غبار هستند، بحث اساسی است. در جهت حل این مسائل به دیپلماسی پرداختیم و رایزنی‌ها نیز در حال انجام است.

سلاجقه در پایان اظهارکرد: امیدواریم هیات عراقی هر چه سریع‌تر در کشور ما حضور پیدا کنند و مسائل مربوط به گرد و غبار را به صورت عملیاتی مرتفع کنیم. با دیگر کشورها از جمله ترکمنستان نیز رایزنی‌هایی برای مهار کانون‌های گرد و غبار صورت گرفته است.

گزارش: علیرضا غمخوار

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی