کد مطلب: 26639
  تاریخ انتشار:  1402/07/18 - 16:01


گفت‌وگوی تلفنی وزیر محیط زیست روسیه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

ابراز تمایل ایران و روسیه برای همکاری در جهت حفاظت از گونه‌های جانوری

یکی از موضوعاتی که می‌توانیم در خصوص آن با یکدیگر همکاری کنیم، بحث گرد و غبار است که کشور ما و جنوب کشور شما را درگیر کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگوی تلفنی وزیر محیط زیست روسیه با بیان اینکه دریای خزر میراث مشترک هر پنج کشور حاشیه دریاست به گسترش همکاری‌ها درخصوص کاهش مخاطرات خزر، تبادل تجربیات درخصوص گونه‌های جانوری مشترک، مقابله با گرد و غبار و... تأکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در گفت‌وگوی تلفنی الکساندر کوزلوف با بیان اینکه امیدوارم مرزهای صلح و دوستی دو کشور باعث اتفاقات خوب برای مردم کشورهایمان شود، گفت: کشور ایران و روسیه در خصوص تمام مسائل توسعه‌ای، سیاسی و اقتصادی روابط بسیار خوبی دارند و امیدواریم این همکاری نزدیک در زمینه محیط زیست نیز برون‌دادهای مثبتی داشته باشد.

وی  با بیان اینکه از مواضع مثبت شما در نشست مشورتی وزرای حوزه دریای کاسپین در ژنو تشکر می‌کنم، گفت: دریای خزر میراث مشترک هر پنج کشور حاشیه دریاست و ضرورت دارد که به مسائل مختلف آن از جمله کاهش تراز آب، آلایندگی‌ها و موضوعات کمی و کیفی دریای خزر به نحو احسن توجه شود و هر پنج کشور در همکاری با یکدیگر برای کاهش مخاطرات دریای کاسپین تلاش کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در قالب کنوانسیون تهران می‌توانیم مسائل مربوط به دریای خزر را با حضور یکدیگر حل کنیم. در این کنوانسیون علاوه بر دریای خزر می‌توانیم در خصوص سایر مسائل محیط زیستی نیز به یکدیگر کمک کنیم.

سلاجقه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می‌توانیم در خصوص آن با یکدیگر همکاری کنیم، بحث گرد و غبار است که کشور ما و  جنوب کشور شما را درگیر کرده است.

 وی با اشاره به صحبت‌های وزیر محیط زیست روسیه در خصوص گونه‌های جانوری گفت: حفاظت از حیات وحش از جمله محورهای مهم سازمان حفاظت محیط زیست است و ما آماده هستیم که در این خصوص ضمن بهره‌مندی از تجارب شما، تجاربی که در این مدت به دست آورده‌ایم را در اختیار شما قرار دهیم. همکاری دوجانبه در خصوص گونه‌های مشترک میان دو کشور منجر به این خواهد شد که افزایش این گونه‌ها را هم در ایران و هم در روسیه داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: گونه‌های میش‌مرغ، پلنگ ایرانی، درنای سیبری و فک خزری از جمله گونه‌های مشترکی هستند که در خطر انقراض قرار دارند و باید برای آنها چاره اندیشه شود. معتقد هستم که انتقال دانش و تجربیات میان کارشناسان ما و شما در خصوص برنامه‌های حفاظتی چه در طبیعت و چه تکثیر در اسارت می‌تواند به احیای جمعیت این گونه‌ها کمک کند.

سلاجقه تصریح کرد: در تفاهمنامه محیط زیستی که میان دو کشور امضا شده بود به موضوع تبادل دانش، تجربیات، آموزش‌ها و اعزام کارشناس اشاره شده است که در این خصوص انتظار داریم کشور روسیه پذیرای کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست باشد و موارد مذکور به تیم اعزامی ما انتقال داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از هرگونه همکاری محیط زیستی با کشور روسیه استقبال می‌کنیم و از اینکه این موضوع در اولویت‌های کشور شما قرار دارد، خوشحالم. از شما دعوت می‌کنم تا در کشور ما حضور پیدا کنید تا در خصوص موارد مذکور مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم.

کوزلوف نیز ضمن ابراز خرسندی از این مکالمه اظهارکرد: ارزیابی ما از روابط دوستانه و همکاری‌های میان دو کشور بسیار بالاست و این همکاری‌ها به‌ویژه در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی به بهترین شکل اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای هرگونه همکاری در خصوص مسائل مشترک محیط زیستی مطرح شده آمادگی کامل داریم.

وزیر محیط زیست کشور روسیه اضافه کرد: بسیار خوشحالم که در نشست ژنو گفت‌وگوهای خوبی در خصوص کنوانسیون تهران و همکاری‌های کشورهای حاشیه خزر برای حفاظت از این پهنه ارزشمند آبی صورت گرفت.

کزلوف در ادامه گفت: گونه‌های جانوری مشترک فراوانی میان ایران و روسیه وجود دارد که پراکنش این گونه‌های ارزشمند هم در مرزهای ما و هم در مرزهای کشور شماست بنابراین همکاری در خصوص روش‌های حفاظت از آن‌ها چه در طبیعت و چه در شرایط اسارت برای ما بسیار مهم است.

 وی افزود: ما تجارب خوبی را در خصوص شرایط تکثیر در اسارت بسیاری از گونه‌ها به دست آورده‌ایم و مطلعیم که شما نیز تجارب و دانش خوبی در این خصوص دارید، لذا علاقه‌مندیم که در این خصوص تبادل نظر، اطلاعات و دانش داشته باشیم.

وزیر محیط زیست روسیه در ادامه گفت: پیش از این نیز برنامه‌های حفاظتی خود را برای سفیر شما شرح داده و برای همکاری با کشور شما ابراز تمایل کرده بودم. اکنون نیز مایلم این موضوعات را ذیل یک کارگروه با حضور شخص شما بررسی کنیم و مطمئن هستم که این تبادل اطلاعات نتایج بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.

کوزلوف اضافه کرد: طبق تفاهمنامه که پیش از این با هم داشتیم، قرار بود که کارشناسان کشور شما برای آموزش برخی مسائل و انتقال فناوری‌ها و تجهیزات به کشور ما بیایند. من در اینجا اعلام می‌کنم که ما کاملاً آمادگی این را داریم که از همین امروز این بند مربوط به توافق‌نامه را اجرا کنیم، لذا منتظر اعزام کارشناسان شما به روسیه هستم تا شخصاً به استقبال آنها بروم.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: همکاری محیط زیستی با کشور ایران برای روسیه بسیار مهم است و من تمایل دارم که هرچه زودتر در دیداری حضوری با شما در خصوص تمام مسائل زیستی مشترک به ویژه در خصوص دریای خزر و گونه‌های جانوری گفت‌وگو کنم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی