متاسفانه خودروسازان حتی استاندارد یورو2 را هم خوب اجرا نکردهاند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام مشخص نبودن دلیل مسمومیت شهروندان اهوازی پس از بارش باران، از ارسال دستگاههای سنجش آلایندههای خاص به اهواز خبر داد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار - معاون رییس جمهوری روز شنبه درباره وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان اظهار کرد: اندازه گیریهایی که تا کنون از دستگاههای سنجش آلودگی هوا انجام شده اطلاعات دقیقی راجع به علت این پدیده نمیدهند، اما بررسیهای علمی توسط افراد صاحبنظر داخلی و بین المللی احتمال این را میدهد که این پدیده بر اثر افزایش گاز اوزون یا ترکیبات گوگردی باشد.
وی با بیان اینکه دستگاههای سنجش آلودگی هوا امروز به شهر اهواز ارسال شده است، افزود: در حاشیه سفر به ورشو برای شرکت در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در سالن ترانزیت فرودگاه استانبول نشستی با مهندس زنگنه وزیر نفت داشتیم که درمورد این موضوع نیز بحث شد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: هرچند که مهندس زنگنه نیز میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند، اما ایشان تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که برای جایگزین کردن سوخت استاندارد داریم در این راستا تلاش میکنیم؛ اما به طور کلی نمیتوان انتظار داشت که عقب ماندگیهای هشت ساله طی چند ماه حل و فصل شود.
وی درباره علت نبود دستگاههای سنجش آلودگی هوای سالم در استانهای جنوب کشور، اظهار کرد: این دستگاهها طی هشت سال گذشته تعطیل بوده و بسیاری از این دستگاهها نیز به کلی خراب شده بودند.
ابتکار از افتتاح شبکه دستگاههای سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان خبر داد و گفت: در بخش نفتی نیز یک سری آلایندههای غیر متداول در بنزن داریم که میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
وی در مورد علت پیش بینی گاز اوزون و ترکیبات گوگرد به عنوان دلیل مسمومیت مردم پس از بارش باران در شهر اهواز اظهار کرد: اینطور که گفته میشود این دو آلاینده علائمی همچون آنچه که در شهروندان این شهر مشاهده شده ایجاد میکند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاههای سنجش آلودگی هوای شهر اهواز هیچ گونه آلایندگی را نشان نمیدهند، افزود: شک داریم که این دستگاهها سالم باشند و از سویی نیز ممکن است آلایندههای دیگری غیر از آنچه که دستگاههای سنجش آلودگی هوا اندازه گیری میکنند دلیل این اتفاق باشد.
ابتکار با بیان اینکه در خوزستان و بسیاری از شهرهای دیگر جنوبی کشور از سال 83 برنامه کاهش آلودگی هوا داشتهاند، افزود: متاسفانه این برنامهها به تعویق افتاده و یا به کلی اجرا نشده است که در نتیجه شاهد اتفاقات این چنینی هستیم.
معاون رییس جمهور با اشاره به نقش تحریمها در به تعویق افتادن استقرار استاندارد یورو4 اظهار کرد: به هر حال نمیتوانیم همه تقصیرات را به گردن دوره قبلی بیاندازیم و باید نقش تحریمها را در این میان ببینیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشی از فعالیتها برای تشخیص منابع و علل مسمومیت مردم در شهر اهواز به وزارت بهداشت مربوط میشود؛ چرا که به غیر از اهواز شهرهای اطراف نیز با این مشکل مواجه شدهاند و وزارت بهداشت باید علائم، مشکلات و آمار تعداد بیماران را اعلام کند.
ابتکار با بیان اینکه موضوع گرد و غبار در استانهای مختلف کشور به ویژه استانهای جنوبی در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا مطرح شده است، افزود: در اولین نشست بین المللی این موضوع را مطرح کردیم که نشستی با موضوع گرد و غبار به میزبانی ایران برگزار شود تا هرچه سریعتر در خصوص این پدیده چارهای بیندیشیم که در نهایت قول همکاری کامل از UNEP گرفتهایم.
به گفته وی دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه با معاون وزرای محیط زیست عراق و سوریه نیز دیداری داشته است.
ابتکار در مورد زمان طولانی شدن حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها به ویژه تهران، اظهار کرد: نباید فکر کنیم که هیچ کاری نمیتوانیم در این زمینه انجام دهیم؛ بلکه باید در این شرایط جدید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا بنزین و خودروهای تولید داخل تبدیل به یورو4 شوند.
وی با بیان اینکه خودروسازان مرتبا برای استقرار استاندارد یورو4 مهلت گرفتهاند، افزود: باید مهلتها را بازنگری کرده و وارد یک مذاکره جدی شویم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد اظهار کرد: برای اجرای این کار نیز نیازمند زمان هستیم و نمیتوانیم یک شبه همه برنامهها را به اجرا در بیاوریم.
ابتکار تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان حتی استاندارد یورو2 را هم خوب اجرا نکردهاند؛ چرا که اگر همین استاندارد را اجرا میکردند اکنون با مشکلات بسیار روبرو نبودیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط تحریم بهتر شده و بتوانیم بنزین با کیفیت وارد کشور کنیم تا از این طریق حداقل اوضاع سوخت بهبود یابد.
معاون رییس جمهور گفت: در گذشته نگاهی حاکم بود که مجددا خودروهای گازوئیلی را ترویج دهیم؛ اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که گازوئیل در بهترین شرایط نیز ذرات دودهای تولید میکند که این ذرات میتواند سرطان زا باشد و ما نیز کماکان اعلام میکنیم که بهترین سوخت گاز طبیعی است.
ابتکار در خصوص انتقال صنایع آلاینده اطراف و درون شهر تهران از جمله کارخانه روغن نباتی قو اظهار کرد: انتقال کارخانهها با مباحث اجتماعی و اشتغال مواجه میشود و برای کارخانه قو نیز در شورای شهر چارهای اندیشهایم که این کارخانه انتقال پیدا کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اجرای طرح زوج و فرد سراسری نیز اظهار کرد: موضع سازمان حفاظت محیط زیست از اول این بود که این طرح فقط در شرایط اضطرار اجرا شود؛ اما در برخی مواقع که شرایط اضطرار برای چند روز بعد پیش بینی میشود زوج و فرد سراسری خودروها را دو سه روز قبل آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه همیشه نمیتوانیم به پیش بینیهای سازمان هواشناسی اعتماد کنیم، افزود: در بسیاری از مواقع شرایط اضطرار پیش بینی میشود، اما میبینیم که شرایط همچنان سالم است که به همین دلیل نمیتوانیم برنامه ریزیهای دقیقی داشته باشیم.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار ورود وزارت بهداشت به موضوع آلودگی هوای اهواز شد.
وی با اشاره به آلودگی هوا در استان خوزستان و بستری شدن نزدیک به 19 هزار نفر در استان در 20 روز گذشته، به ایسنا گفت: در این خصوص 10 فرضیه مطرح است، ولی هنوز در خصوص اینکه این عارضه دقیقا به چه علت در مردم استان ایجاد شده گزارش دقیقی ارائه نشده است.
موسوی به حضور کمیتهای از کمیسیون بهداشت مجلس در شهر اهواز اشاره و تصریح کرد: با هدف بررسی موضوع، نمایندگان کمیسیون بهداشت پنجشنبه گذشته در اهواز حضور یافتند و از صنایع و مناطق آلوده این شهر بازدید کردند، به این ترتیب گزارش این بازدید فردا در کمیسیون بررسی و در روز سه شنبه در صحن مجلس قرائت می شود.
وی ادامه داد: این معضل اخیر موجب شده نزدیک به 19 هزار خوزستانی با تنگی نفس مواجه شوند و بیش از 100 نفر نیز هنوز بستری هستند، مساله ای که وجود دارد این است که این عارضه تنفسی در آینده نیز در این افراد باقی می ماند، پس لازم است وزارت بهداشت و دولت وارد موضوع شود، همچنین طبق قانون افرادی که به دلیلی غیرمترقبه با مشکلی مواجه می شوند، باید طبق قانون رایگان درمان شوند.
انتهای پیام