این روزها آلودگی هوا در شهرها به اوج خود رسیده است و فعلا برنامه ای عملیاتی تر از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به چشم نمی خورد.
این روزها آلودگی هوا در شهرها به اوج خود رسیده است و فعلا برنامه ای عملیاتی تر از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به چشم نمی خورد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به منظور کاهش آلودگی هوا از برنامههای خود برای ترغیب شهروندان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست رونمایی کرده و خبر دادهاند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در سالهای اخیر با افزایش نگرانیهای جهانی در خصوص گرمایش زمین و آلودگی هوا، فناوری خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست نیز با توسعه و گسترش قابل توجهی روبه رو شده است.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. شرکتهای خودروسازی بزرگ در جهان نیز در همین راستا تصمیم گرفتهاند که در توسعه و تولید محصولات جدید خود تغییر رویکرد بدهند و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سالهای آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند و نقش خود را برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا ایفا کنند.
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. از جمله دولت های پیشگام در این زمینه می توان به نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایالات متحده امریکا، ژاپن، چین و هند اشاره کرد که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ میلادی (نهایتاً دهه ۲۰۴۰ میلادی) یعنی حدوداً ۱۰ الی ۲۰ سال آینده ممنوع و متوقف اعلام کنند.
وب سایت webuyanycar در گزارشی به سهم کشورهای مختلف جهان از اقدامات مربوط به کاهش آلودگی هوا و ترغیب شهروندان به خریداری خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی و میزان استقبال مردم از این محصولات پرداخته است.
نروژ
نروژ به عنوان یک کشور سرسبز و کم جمعیت در شمال قاره اروپا و منطقه اسکاندیناوی یکی از پیشگامان محافظت از محیط زیست و کاهش انتشار میزان آلایندهها به جو زمین است که در راستای این هدف اقدامات بسیاری برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده که در نهایت موجب شده خریداری و استفاده از وسایل نقلیه مذکور در این کشور با رشد قابل توجهی مواجه شود که در نوع خود در جهان بیسابقه و بینظیر بوده است. مقامات و مسئولان این کشور بارها اعلام کرده اند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانهای و کربنی به جو زمین قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساختهای لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی همچون راه اندازی ایستگاههای شارژ به فواصل کم در تمامی خیابانها و جادههای سراسر این کشور بپردازند. پیشتر شهر اسلو، پایتخت نروژ، لقب پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان را به نام خود ثبت کرده بود. سهم فروش خودروهای الکتریکی در نروژ، ۲۳.۳ درصد در سال جاری میلادی گزارش و اعلام شده است.
هلند
سهم فروش خودروهای الکتریکی در هلند، ۹.۷ درصد در سال جاری میلادی گزارش شده است. میزان فروش این محصولات در سال ۲۰۱۰، تنها ۲۷۰ دستگاه بود ولی در سال ۲۰۱۵ به ۸۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی این رقم به ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.
سوئد
سهم فروش خودروهای برقی در سوئد ۲.۴ درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال ۲۰۱۰، تنها ۱۹۰ دستگاه بود ولی در سال ۲۰۱۵ به ۱۴ هزار و ۵۳۰ دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی این رقم به ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.
فرانسه
سهم فروش خودروهای برقی در فرانسه ۱.۲ درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال ۲۰۱۰، تنها ۳۰۰ دستگاه بود ولی در سال ۲۰۱۵ به ۵۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی این رقم به دو میلیون دستگاه برسد.
چین
چین که یکی از بزرگترین کشورهای آلاینده در جهان به شمار می رود، در سال های اخیر تصمیم گرفته است که اقدامات موثری را در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست انجام دهد. بر اساس جدولی که در وب سایت webuyanycar آمده است، سهم فروش خودروهای برقی در این کشور پهناور شرق آسیایی یک درصد اعلام شده است. این بدان معناست که در سال ۲۰۱۰، میزان فروش این محصولات در چین یک هزار و ۴۳۰ دستگاه بوده و در سال ۲۰۱۵ به ۳۱۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه رشد و افزایش پیدا کرده و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ میلادی به پنج میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.
انگلستان
سهم فروش خودروهای برقی در انگلستان نیز یک درصد اعلام شده است. از آنجایی که انگلستان نیز طرح و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت متعددی برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته است، میزان فروش خودروهای برقی از ۲۹۰ دستگاه در سال ۲۰۱۰ به ۴۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است. همچنین پیش بینی می شود این رقم تا سال آینده میلادی به یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.
آلمان
سهم فروش خودروهای برقی در آلمان ۰.۷ درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش خودروهای برقی در این کشور از ۲۵۰ دستگاه در سال ۲۰۱۰ به ۴۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است. همچنین پیش بینی می شود این رقم تا سال آینده میلادی به یک میلیون دستگاه برسد.
پرتغال
سهم فروش خودروهای الکتریکی در پرتغال نیز ۰.۷ درصد اعلام شده است. این بدان معناست که در سال ۲۰۱۰، میزان فروش این محصولات در چین ۲۰ دستگاه بوده و در سال ۲۰۱۵ به دو هزار دستگاه رشد و افزایش پیدا کرده و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.
ایالات متحده آمریکا
سهم فروش خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست در ایالات متحده آمریکا ۰.۷ درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال ۲۰۱۰ میلادی در این کشور ۳ هزار و ۷۷۰ دستگاه بوده که در سال ۲۰۱۵ به ۴۰۴ هزار و ۹۰ دستگاه رشد پیدا کرده و پیش بینی می شود این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.
ژاپن
سهم فروش خودروهای الکتریکی در این کشور ۰.۶ درصد گزارش و اعلام شده است. به عبارتی دیگر، شهروندان ژاپنی در سال ۲۰۱۰ که تقریبا هیچ جای جهان چنین استقبالی از خریداری و استفاده از خودروهای برقی نمی کردند، ۳ هزار و ۵۲۰ دستگاه از این محصولات خریداری کرده بودند. این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده و انتظار می رود تا سال آینده میلادی به یک میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.
اسپانیا
سهم فروش خودروهای برقی در اسپانیا ۰.۲ درصد بوده اعلام شده است. این کشور نیز با اخذ تصمیمات و سیاست های جدید، قصد دارد میزان فروش خودروهای الکتریکی را از ۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ میلادی برساند.
هند
هند که همواره یکی از آلوده ترین کشورهای جهان به شمار می رود، در سال های اخیر قوانین و مقرراتی را به تصویب رسانده است تا شهروندان و مشتریان هندی را به سمت و سوی خریداری و استفاده از خودروهای الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست ترغیب کند. اما با این حال به نظر می رسد که در این امر تاکنون عملکرد موفقیت آمیزی در مقایسه با سایر کشورهای پیشگام در این حوزه نداشته است چراکه سهم فروش خودروهای برقی در این کشور تنها ۰.۱ درصد اعلام شده است. انتظار می رود با تلاش های بی وقفه و مداوم دولت این کشور، فروش خودروهای الکتریکی به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ میلادی برسد.
قطر
از جمله کشورهای دیگری که در این جدول نام و دادههای آماری مربوط به اقدامات موثر آنها در این خصوص ذکر نشده است، قطر است که مقامات دولتی آن در این کشور با انعقاد قرارداد همکاری با گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان که بدون شک یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می رود، در تلاشند تا گام بلندی در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا و گرمایش زمین بردارند و خودروهای برقی و خودران جدیدی را روانه خیابان و بزرگراههای این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس کنند تا ناوگان حمل و نقل مسافران و شهروندان را با سهولت بیشتری انجام دهند. توافق شرکت آلمانی فولکس واگن با دولت قطر، خودروهای برقی و خودران فولکسواگن مدل ID. Buzz را تا سال ۲۰۲۲ میلادی را به خیابانهای این کشور خواهد آورد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا