کد مطلب: 26924
  تاریخ انتشار:  1402/10/02 - 14:43


نظارت میدانی معاون رییس جمهور از تززیق پساب مجموعه کانسار خزر به اعماق زمین

در این مجموعه پیش‌تر پساب به سمت تالاب اینچه رها می‌شد اما اکنون بر اساس مشاهدات و بازدیدهای ما یک کار علمی خوب توسط مجموعه انجام شده و سعی کرده‌اند تا از آلودگی تالاب جلوگیری شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید میدانی از سیستم تصفیه پساب کارخانه کانسار خزر اظهار داشت: معمولاً فرایند استخراج ید با مباحث آلودگی آب و خاک همراه است. در این مجموعه پیش‌تر پساب به سمت تالاب اینچه رها می‌شد اما اکنون بر اساس مشاهدات و بازدیدهای ما یک کار علمی خوب توسط مجموعه انجام شده و سعی کرده‌اند تا از آلودگی تالاب جلوگیری شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید میدانی از سیستم تصفیه پساب کارخانه کانسار خزر اظهار داشت: معمولاً فرایند استخراج ید با مباحث آلودگی آب و خاک همراه است. در این مجموعه پیش‌تر پساب به سمت تالاب اینچه رها می‌شد اما اکنون بر اساس مشاهدات و بازدیدهای ما یک کار علمی خوب توسط مجموعه انجام شده و سعی کرده‌اند تا از آلودگی تالاب جلوگیری شود.

وی ادامه داد: معمولا کانساراهای این منطقه با آلودگی‌های عناصر سنگین همراه هستند و اگر این عناصر سنگین در منابع آب و خاک تزریق شود، تنوع زیستی منطقه را با مشکل مواجه می‌کنند و زمانی که هم بارش‌ها کافی نباشد و بستر تالاب خشک باشد، برخاستن این عناصر که پیش‌تر وارد تالاب شده، خطر این گرد و غبار را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همکاران ما در اداره کل محیط زیست استان گلستان در همکاری با همین مجموعه کانسار خزر اقدامات مربوط به بخش شورابه ید را انجام دادند و با یک انتقال حدود ۱۱ کیلومتری، پسابی که مقدار آن ۱۶۰ لیتر بر ثانیه بوده را در چاه‌های تزریقی به اعماق زمین تا حدود ۱۰۰۰ متر عمق تزریق می‌کنند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در نتیجه روش‌های فنی که استفاده کرده‌اند، حدود ۸ چاه تزریق در این مجموعه وجود دارد که این پساب ۱۶۰ لیتری جذب می‌کند. از نظر ریالی نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که از نظر ما اقدامات مثبتی است. همچنین اقداماتی را با کمک دانشگاهیان شروع کرده‌اند که البته می‌طلبد کارهای علمی بیشتری در اینجا از نظر پهنه‌بندی انجام شده و همچنین سفره‌های آب زیرزمینی و به طور کامل مشخص شود.

سلاجقه گفت: اگر چاه‌های پیزومتریک در اینجا ایجاد شود می‌تواند  به موضوع پهنه‌بندی کمک کند البته از طریق همین چاه‌هایی که اکنون حفر شده است نیز می‌توان با روش علمی پهنه‌بندی را از نظر کمی و کیفی و جهت سفره‌های آب زیرزمینی را مشخص کرد.

وی تصریح کرد: اگر ما یک شیب هیدرولیکی را در اعماق پایین داشته باشیم مخصوصاً سازندی که به نام باکو در منطقه مطرح است، تزریق در زیر این سازند انجام می‌شود که دیگر منابع آب سطحی و عمقی ما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و با توجه به شیب هیدرولیکی که به سمت دریاست، در این قسمت مشکل خاصی اتفاق نمی‌افتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اما در بحث ۲۴۰ لیتر بر ثانیه باقی مانده، مجموعه کانسار خزر باید هرچه سریعتر کارش را انجام دهد. متاسفانه این مقدار اکنون به تالاب اینچه رهاسازی می‌شود که باید هرچه سریعتر در یک بازه زمانی مشخص ساماندهی شود که با توجه به رویکردی که اکنون در سرمایه‌گذار می‌بینم با استفاده از روش‌های علمی این کار نیز به زودی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این منطقه میزان تبخیر ۴ برابر تزریق است، گفت: ما باید در یک بسته کامل بررسی منابع آب  سطحی و زیرزمینی منطقه را انجام دهیم و ببینیم که در مواقعی مانند الان که خشکسالی رخ می‌دهد، چگونه می‌توان از ظرفیت پساب تصفیه شده این منطقه استفاده کرد.این کار مطالعاتی اکنون در حال انجام تا ببینیم چه حجمی از این پساب تصفیه شده لازم است تا تالاب‌های اطراف را به حد مطلوبی آبگیری کند. دانشجویان ارشد و دکترا می‌توانند طرح‌های مطالعاتی خود را در این خصوص انجام دهند و نتیجه کار آنها قطعاً به درد محیط زیست منطقه می‌خورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: همکاران بنده به طور مستمر و دائمی فعالیت‌های محیط زیستی این مجموعه را رصد می‌کنند و  خود مجموعه هم باید در راه‌اندازی ایستگاه پایش کمک کند تا بتوانیم به صورت مانیتوریگ فعالیت‌ها را رصد کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه کانسار خزر یک مجموعه اقتصادی استراتژیک است، تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم جلوی فعالیت مجموعه را بگیریم اما به این شرطی که دغدغه‌های محیط زیستی مردم و به ویژه دوستداران محیط زیست رعایت شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب