کد مطلب: 26708
  تاریخ انتشار:  1402/08/09 - 14:52


پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی توسط محیط‌بانان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی، از تالاب انزلی توسط ۳۰ نفر از محیط‌بانان پر تلاش یگان حفاظت محیط زیست استان خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی، از تالاب انزلی توسط ۳۰ نفر از محیط‌بانان پر تلاش یگان حفاظت محیط زیست استان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حمزه عشوری در این باره، گفت: با توجه به پایش‌های انجام شده و مشاهدات صورت گرفته مبنی بر گسترش بی‌رویه گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب بین‌المللی انزلی، ۳۰ نفر از محیط‌بانان پرتلاش یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان، در غرب تالاب انزلی واقع در محدوده  آبکنار و ماهروزه به صورت دستی و مکانیکی به پاکسازی و جمع آوری سنبل آبی پرداختند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود، ظرف مدت دو هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند ۳۰۰۰ دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

وی تصریح کرد: گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود و به عنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

عشوری ادامه داد: گیلان دارای بیش از ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ تالاب انزلی یکی از طعمه های گیاه مهاجمی است که حیات رودخانه ها و تالاب های استان را نشانه گرفته و نفس آن را به شماره انداخته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی