کد مطلب: 26634
  تاریخ انتشار:  1402/07/17 - 15:17


قابلیت مالچِ پوشالی ایران برای بیابان‌زدایی کشورهای منطقه

طرح مالچ پوشالی در سرخس خراسان رضوی، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان که دارای کانون بحرانی فرسایش بادی هستند، قابل استفاده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: دستاوردهای موفق طرح‌های تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی در استان سمنان موسوم به مالچ پوشالی قابلیت اجرا در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه برای بیابان‌زدایی را دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، وحید جعفریان در حاشیه بازدید از طرح‌های تحقیقاتی مهار ماسه‌های روان در استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای طرح تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی با استفاده از مواد دورریز کشاورزی مانند ساقه پنبه، پوشال برنج و نی‌ در مهار توفان‌های ماسه‌ای و تثبیت ماسه‌های روان موثر است.

وی اضافه کرد: مالچ پوشالی با ضایعات کشاورزی ساخته می‌شود و با اجرای این طرح کشاورزان می‌توانند از فروش ضایعات درآمدزایی کنند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: طبق بررسی‌ها طرح پژوهشی مالچ پوشالی در استان سمنان تا ۱۰۰ درصد موجب تثبیت ماسه‌های روان و تا ۷۰ درصد در احیای پوشش گیاهی موثر است.

جعفریان افزود: طبق مطالعات گستره کانون‌های فرسایش بادی کشور ۱۴ میلیون هکتار است که ۲۲ استان را شامل می‌شود.

خسارت سالانه ۶٠٠ میلیون دلاری کانون‌های فرسایش بادی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه گفت: طبق تحقیقات کانون‌های فرسایش بادی و توفان‌های ماسه‌ای سالانه ۶۰۰ میلیون دلار به زیرساخت‌های مختلف مانند کشاورزی، راه و روستاهای کشور خسارت وارد می‌کند.

وی افزود: طرح مالچ پوشالی در سرخس خراسان رضوی، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان که دارای کانون بحرانی فرسایش بادی هستند، قابل استفاده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، جعفریان با اشاره به موفقیت اجرای طرح مالچ ریگی طرح پیشنهادی زنده یاد پروفسور پرویز کردوانی از اهالی استان سمنان گفت: مالچ ریگی راهکار موثر تثبیت ماسه‌های روان در تپه‌های رسی است اما دغدغه مهم در این طرح روش اجرا است که این موضوع در بخش تحقیقات در دست بررسی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب