کد مطلب: 26431
  تاریخ انتشار:  1402/05/29 - 18:11


تولید بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال در کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پیرو اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال در کشور تولید شد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پیرو اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال در کشور تولید شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر نوبخت ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ در حاشیه سی و هشتمین جلسه ویدئو کنفرانسی ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که در استان مرکزی برگزار شد و پس از بازدید از نهالستان اراک اظهار کرد: خوشبختانه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از شهریورماه سال گذشته به دستور رییس جمهوری ابلاغ شد و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را به جهت اجرای درست این طرح به کار گرفته است.

وی با اشاره به وجود ۱۲۶ نهالستان دولتی و ۴۴ نهالستان فعال در حوزه تولید نهال های بیابانی و تعدادی مراکز تولید گیاهان مرتعی در سراسر کشور، گفت: از ظرفیت موجود به جهت اجرای این طرح به خوبی استفاده شده است و امروز با کمک مردم در اکثر نهالستان های دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی به تولید ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال رسیده ایم.

نوبخت تصریح کرد: قبل از آغاز فصل بارندگی نهالکاری در کشور کلید می خورد و تا هر زمانی که طبیعت هر منطقه اجازه کاشت بدهد، کاشت نهال انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولید نوع نهال و محل کاشت با کمک مطالعات کمیته علمی طرح و موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور و دانشگاه مرتبط مشخص می شود، گفت: تمامی ادارات کل منابع طبیعی استان ها عرصه های کاشت نهال را انتخاب کرده اند و در اراک نیز نهالستان عملکرد بسیار موفقی داشته است، یک میلیون اصله نهال در این نهالستان به تولید رسیده هرچند که ظرفیت بیشتری برای تولید دارد.

نوبخت سهم استان مرکزی در این طرح ۴ ساله را سالانه ۴ میلیون اصله برشمرد و افزود: ۴ میلیون اصله نهال مورد نیاز برای کاشت در سال اول این طرح، در استان مرکزی، نهالستان اراک و دیگر نهالستان ها تولید شده است.

وی در خصوص بیابانی شدن برخی از مناطق کشور، بیان کرد: سالانه یک میلیون هکتار از مناطق بیابانی می شود و ظرفیت سازمان برای مقابله حدود ۳۰۰ هزار هکتار است به همین دلیل برای مدیریت اراضی بیابانی، یک برنامه سه میلیون هکتاری برای بیابان های کشور تدوین شده است و از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولیدی در کشور، ۵۰ میلیون اصله به اراضی بیابانی اختصاص یافته است که در مناطق بیابانی کاشته می شود و انتخاب گونه براساس منطقه و نیاز آبی کم صورت می گیرد.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور تاکید کرد: از ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان بارندگی مناسبی دارند و نباید به واسطه برخی از صحبت ها، مردم را نگران کرد. متاسفانه صحبت از خالی از سکنه شدن برخی از مناطق به میان می آید که ترس را بر مردم غالب می کند در حالی که نباید نگرانی در مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب