کد مطلب: 24259
  تاریخ انتشار:  1402/04/26 - 15:01


تثبیت ماسه‌های روان با استفاده از ۱۱ روش خارجی و بومی

اجرای روش‌های نوین تثبیت ماسه‌های روان با استفاده از ۱۱ روش خارجی و بومی در منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی حسین آباد میش‌مست به‌صورت پایلوت در حال اجراست.

اجرای روش‌های نوین تثبیت ماسه‌های روان با استفاده از ۱۱ روش خارجی و بومی در منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی حسین آباد میش‌مست به‌صورت پایلوت در حال اجراست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، وحید جعفریان افزود: اجرای پروژه بادشکن غیرزنده به‌صورت نمونه در سطح ۲۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی حسین آبادمیش مست استان قم، با مشارکت دانشگاه تهران و سازمان منابع طبیعی در حال انجام است. برای اجرا از ۱۱ روش بادشکن غیرزنده از جمله بادشکن با ساقه نی، توری‌های کنفی و نمدی به‌صورت همزمان استفاده می‌شود تا کاربردی‌ترین و بهترین روش انتخاب شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور تصریح کرد: قرارگرفتن  ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک باعث شده تا بخش زیادی از مساحت ایران را مناطق خشک و بیابانی تشکیل دهد. حدود ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش بادی و ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در ۲۲ استان قرار دارد و عواملی مانند خشکسالی و رطوبت کم خاک، پوشش گیاهی محدود، خصوصیات خاک و وقوع بادهای شدید احتمال وقوع و تشدید فرسایش بادی را افزایش می‌دهد.

جعفریان ادامه داد: آثار و تبعات فرسایش بادی و توفان‌های گردوغبار متعدد است و این تبعات می‌تواند به کاهش حاصلخیزی خاک، پر شدن کانال‌های آبیاری، کاهش دید و بروز مشکلات در حمل‌ و نقل هوایی، خسارت به تأسیسات و مناطق مسکونی، تسریع بیابان‌زایی، آلودگی هوا، اختلال در خطوط ریلی و مسائل بهداشتی منجر شود.

جعفریان تصریح کرد: روش‌های مکانیکی در شرایط اکولوژیک خاص مناطق بیابانی قابل‌ اجرا هستند و گردوغبار و ماسه‌های روان را تثبیت می‌کنند، به آب احتیاج ندارند و با نقش حمایتی خود به استقرار پوشش گیاهی کشت‌شده کمک می‌کنند.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه گفت: جدیدترین فناوری تثبیت ماسه‌های روان در کشور چین، استفاده از توری‌ها و پارچه‌های زیست‌سازگار گیاهی از جنس پلی‌لاکتیک اسید (PLA) است. این نوع از بادشکن‌ها با ایجاد زبری در سطح خاک طراحی شده‌اند.

به گفته جعفریان علیرغم اینکه کاربرد بادشکن‌های ساخته‌ شده از الیاف پلی‌لاکتیک ‌اسید در چین با نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه بوده است اما به دلیل شرایط اکولوژیک متفاوت ایران، ملاحظات زیست‌محیطی و هزینه‌های تولید و انتقال آن‌ها نیازمند بررسی بیشتر است.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه هنوز کارایی این بادشکن‌ها در ایران بررسی نشده و استفاده از آن با شبهاتی به همراه است، تصریح کرد: ایران دارای ماسه‌زارها و بیابان‌های گرم‌ و خشک است که ازنظر شرایط اکولوژیک، اقلیمی و محیطی با بیابان‌های سرد و خشک چین متفاوت است.

وی همچنین اظهار کرد: به‌علت وارداتی بودن‌ و عدم‌ تولید آن در ایران پلیمر گرانی است که استفاده از آن برای ساخت بادشکن مکانیکی در ایران هزینه‌بر است بنابراین تلاش می‌شود با استفاده از مواد پلیمری زیست‌سازگار موجود و ارزان قیمت در ایران، بادشکن‌ مکانیکی ساخته شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور افزود: یکی از آیتم‌های مهم در انتخاب روش مناسب کنترل فرسایش بادی و تثبیت ماسه‌های روان، زیست‌سازگاری و قیمت نهاده مورد استفاده است لذا استفاده از مواد معدنی که به‌صورت طبیعی نیز در عرصه‌های بیابانی وجود دارند، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای نیل به هدف باشد بنابراین می‌توان از مصالح و مواد معدنی برای ساخت بادشکن‌های مکانیکی استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی کشور جعفریان تصریح کرد: روش‌های نوین آبیاری در کشت گیاهان علاوه بر رفع کمبود آب جهت آبیاری گیاهان، جلوگیری از تبخیر از سطح خاک و تلفات آب و رشد کم نهال‌ها و مرگ‌ومیر آن‌ها، سبب افزایش راندمان تثبیت ماسه‌زارها نیز می‌شود بنابراین انتظار می‌رود کاربرد روش‌های نوین کشت و آبیاری، راندمان کاربرد آب را در مقایسه با روش‌های مرسوم به ‌طوری چشمگیر افزایش دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب