تاریخ انتشار:: 1400/03/14 - 10:57
کد گالری: 16450


سوم ژوئن روز جهانی دوچرخه؛ وسیله‌ای که محبوب‌تر می‌شود

دوچرخه یک وسیله نقلیه ارزان، سالم و سازگار با محیط زیست است.
قبلی
آگاهی و اخلاق محیط زیستی در همه روزهای سال/امروزه رویدادهای بی‌شماری برگزار می‌گردند که همه براهمیت نقش دوچرخه در همزیستی بهتر با محیط زیست تاکید دارند. " جامعه امنتقد" یا" Critical Mass" در آلمان یکی از آنان است. هر ماه هزاران دوچرخه سوار در یک حرکت سازمان‌یافته، کاروان انتقادی خود را تمام شهرهای بزرگ آلمان به نمایش می‌گذارند.
دوچرخه دوست ترین شهر دنیا در سال 2019/کپنهاگ، پایتخت دانمارک، امسال نیز دوچرخه دوست ترین شهر دنیا نامیده شد. تقریبا نیمی از ساکنان شاغل و دانش آموزان این شهر برای رفت‌وآمد خود از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. یک راهکار عاقلانه به منظور پیشرفت و توسعه مستمر این شهر و در تطبیق با نیازهای شهروندانش.
دوچرخه از میزان آلاینده دی‌اکسید کربن می کاهد/نقش دوچرخه را نباید در کاهش میزان آلاینده دی اکسید کربن (CO2) دست کم گرفت. به ویژه اکنون که حفاظت از آب و هوا و محیط زیست از مهم ترین مسائل مطرح روز است. حدود نیمی از مسیرهای خودروهای شهری کمتر از ۵ کیلومتر است. بنابه برآورد وزارت ترابری آلمان اگر دوچرخه جایگزین خودرو شود و تنها ۳۰ درصد از یک مسافت ۶ کیلومتری را در شهر بپیماید، سالانه ۷،۵ میلیون تن از میزان آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.
دوچرخه هوشمند اشتراکی/نه تنها در پاریس، سویل، رم، هامبورگ یا ریگا، بلکه هر روز شهرهای بیشتری به اجرایی کردن طرح دوچرخه اشتراکی هوشمند روی می‌آورند. دوچرخه اشتراکی را می‌توان در تمام طول روز اجاره کرد و پس از پایان مدت اجاره آن را دوباره بازگرداند. برای اجاره آن ابتدا باید از طریق آنلاین یا اپلیکیشن ثبت نام نمود. سپس با بازکردن یک حساب کاربری، قفل آن را گشود و دوچرخه را از شرکت اشتراک دوچرخه هوشمند آن اجاره کرد.
دوچرخه ـ سه چرخه خوابیده: برای لم دادن و لذت بردن/روی این دوچرخه تقریبا باید دراز کشید و پا زد. با این حال مهره‌های ستون فقرات دچار گرفتگی نمی‌شوند و به اندازه کافی در تحرک‌اند. دست، بازو و مچ دست ها نیز در وضعیت رها و آزاد قرار دارند. وضعیت نشستن روی زین این دوچرخه، که بیشتر به صندلی می‌ماند، از فشار مهره‌های کمر بر یکدیگر می‌کاهد، فشاری که دیسک کمر همواره به دلیل کار یکنواخت روزانه از آن رنج می‌برد.
دو چرخه ـ چهارچرخه: برای حمل مسافر/کاربرد عملی و مفید این وسیله نقلیه در ترافیک سنگین شهر امری ثابت شده است. این دوچرخه حتی با وجود باری که با خود می‌کشد، به راحتی می‌تواند در خیابان‌های شلوغ شهر حرکت کند. ظرفیت این جعبه یا کالسکه تا ۲۰۰ کیلوگرم است که البته این ظرفیت با توجه به نوع، جنس و شکل آن تغییر می‌کند. از اینرو دوچرخه ـ چهارچرخه بارکش جایگزین بسیار خوبی برای خودرو است.
دوچرخه ـ چهارچرخه: برای حمل بار/دوچرخه باری یکی از راهکارهای عملی برای مشکل حمل و نقل است. این دوچرخه از چهارچرخ، دو باطری قوی و یک کالسکه یا جعبه بزرگ آهنی و یا چوبی تشکیل شده است که دوچرخه آن را به دنبال می‌کشد. فضای خیابان‌های شهر هر روز پرازدحام تر و در نتیجه تنگ تر می‌شوند. بنابراین دوچرخه باری‌ با تمام دم و دستگاه‌اش گزینه خوبی برای حمل و نقل است.
وچرخه الکتریکی: برای زمانی که نفس به شماره می افتد/دوچرخه موتوری در قیاس با خودرو تحرک بیشتری در ترافیک شهر دارد. سوای آن نیز استفاده از این دوچرخه هم برای محیط زیست مفید است و هم به تناسب اندام دوچرخه سوار کمک می‌کند. موتور دوچرخه الکتریکی قدرت و توان خود را از یک باتری لیتیومی می‌گیرند. ظرفیت این باتری حدود ۴۰۰ وات در ساعت است که حرکت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ممکن می‌سازد.

دوچرخه یک وسیله نقلیه ارزان، سالم و سازگار با محیط زیست است. برگزاری جشن روز جهانی دوچرخه در ۳ ژوئن هر سال یادآور اهمیت نقش این ابزار نقلیه در بهترشدن کیفیت زندگی و هوای محیط جهان ما است.



به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در سال ۲۰۱۸ سازمان ملل برآن شد تا روزی را به روز جهانی دوچرخه اختصاص دهد، با این هدف که آگاهی عمومی نسبت به اهمیت کاربرد این وسیله نقلیه ارزان، سالم و سازگار با محیط زیست در سراسر جهان افزایش یابد. دوچرخه گزینه بایسته ای برای مشکلات زیست‌محیطی جهان است که از میان آنان می توان به مشکل حمل نقل، آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی هوا، فقر، بهداشت و آموزش اشاره کرد.


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار خانه عکس