کد مطلب: 1426
  تاریخ انتشار:  1393/05/25 - 18:02


طی سال‌های 90 تا 92 صورت گرفت:

صعود 31 پله‌ای شاخص‌های زیست‌محیطی ایران در جهان

عملکرد محیط زیستی کشور ایران در زمینه کیفیت هوا طی سال‌ های 1390 الی 1392، مثبت بوده است.
download IRAN EPI 2014

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: بر اساس گزارش سال 2014 عملکرد زیست محیطی ایران در سال های 1390 الی 1392 از بین 178 کشور جهان رتبه 83 را به خود اختصاص. داده است، این در حالی است که رتبه ایران در سال 2012 که نشانگر عملکرد زیست محیطی سال های 2010 و 2011 بود، 114 از بین 132 کشور بوده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست شهرداری تهران، دکتر علی محمد شاعری اظهار کرد: شاخص EPI توسط دانشگاه بیل پایه‌گذاری و در اصل نشان دهنده وضعیت موجود زیست محیطی کشورها است که بر اساس سیاستها، عملکرد و تحقق اهداف زیست محیطی و بهداشتی از پیش تعیین شده آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر دوسال یکبار منتشر می‌ شود.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش منتشر شده در سال 2014 نشان می‌دهد که عملکرد محیط زیستی کشور ایران در زمینه کیفیت هوا طی سال‌ های 1390 الی 1392، مثبت بوده، بطوریکه از بین 178 کشور مورد بررسی رتبه 58 را در این زمینه اخذ نموده است، اقداماتی مانند تغییر سبد مصرف سوخت با افزایش 20 درصدی سهم CNG در تامین سوخت مورد نیاز، از رده خارج نمودن بیش از 1.300.000 خودروی فرسوده، سهمیه‌بندی مصرف سوخت و هدفمندی یارانه‌ها، اجرای فعالیتهای مناسب در جهت بهبود استاندارد آلایندگی خودروها،‌ حذف آزبست، بهبود نسبی کیفیت سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی و بهبود رفتارهای شهروندی موجب شده است تا مهم ترین شاخص آلودگی هوا که در دهه 80 گاز کشنده مونوکسید کربن بوده است در سال 91 به حد مجاز برسد.
شاعری با اظهار اینکه در این گزارش فعالیتهای ایران در زمینه های کشاورزی، تغییرات آب و هوایی و منابع آبی نیز، مثبت ارزیابی شده و به ترتیب رتبه های 17، 100 و 117را از بین 178 کشور مورد مطالعه به خود اختصاص داده است، گفت: این در حالی است که در رتبه بندی گزارش سال 2012 ایران در کشاورزی رتبه 43، تغییرات آب و هوایی رتبه 119 و منابع آبی رتبه 130 را به خود اختصاص داده بود.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه اظهار کرد: عملکرد زیست محیطی کشور ایران در زمینه تنوع زیستی، اثرات بهداشتی و شیلات بر اساس این گزارش طی سالهای 2012 و 2013 ضعیف و نامناسب بوده به طوریکه رتبه تنوع زیستی 128، شیلات 68 و اثرات بهداشتی 104 از بین 178 بوده است.
شاعری خشک شدن تالابها، پایین آمدن سطح آب زیر‌زمینی در کل کشور، صید و برداشت بی رویه ماهی از مهمترین دلایل سقوط رتبه ایران در موارد مذکور ‌عنوان کرد و گفت: کشور ایران در گزارش سال 2012 دارای رتبه 96 در تنوع زیستی و رتبه 19 در شیلات بوده است.
وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه در این گزارش، خط سیر متفاوت انتشارات اقلیمی کشورهای توسعه یافته است، کشورهای ثروتمند، تولید کننده سطوح بالاتری از گازهای گلخانه ای هستند، اما در روند کاهش کربن در دهه گذشته عملکرد مناسبی داشته‌اند. در مقابل کشورهایی با اقتصاد نوپا و درحال رشد مانند برزیل، چین و هند که در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان دارای رتبه بوده‌اند همچنان از منابع سوخت فسیلی استفاده کرده و در کنترل استفاده از منابع کربن نتایج قابل قبولی بدست نیاورده‌اند.
شاعری در ادامه با بیان این مطلب که براساس گزارش منتشر شده، کشور سوئیس در طی دوره مذکور مانند دوره‌های قبل‌، صدر‌نشین و کشورهای لوکزامبورک، استرالیا، سنگاپور و جمهوری چک رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند، گفت: ضعیف‌ترین عملکرد محیط‌زیستی مربوط به کشورهایی است که چالش‌های سیاسی و اقتصادی بزرگ را در پی داشته‌اند. سومالی (آخرین رتبه) و کشورهای مالی، هایتی، لسوتو و افغانستان چهار کشور آخر پس از سومالی در این ارزیابی بودند.
شاعری افزود: امید است با توجه بیشتر به محیط‌زیست کشور بویژه با تکیه بر توسعه سازگار با محیط زیست و اقتصاد بدون کربن، تصویب و اجرای قوانین منسجم و کارآمد، ایجاد و راه‌اندازی نظام پایش جامع در کشور، جلوگیری از اقدامات انفعالی و روزمره، اجتناب از بخشی‌نگری در مدیریت و اتخاذ راهبرد مدیریت یکپارچه و هماهنگ، شاهد ارتقاء رتبه ایران و بهبود مستمر شاخص‌های محیط‌زیست و سلامت جامعه باشیم.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری