کد مطلب: 1411
  تاریخ انتشار:  1393/03/17 - 22:45


نشست خبری رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست؛

تجهیز 20بزرگراه به دیوارهای جاذب صوت؛ بزودی / خرید و فروش حیوانات غیرمجاز ساماندهی می‌شود

در حال حاضر هزار و 200 گونه گیاهی و 185 گونه جانوری در شهر تهران وجود دارد.
download علی محمد شاعری

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری آمادگی دارد به کمک دولت به ساماندهی صنایع آلاینده اقدام کند، گفت: در خصوص کاهش آلاینده های هوای شهر، نوسازی نوگان حمل و نقل عمومی تا پایان برنامه پنج ساله دوم در دستورکار قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی محمد شاعری در خصوص اینکه طی این هفته اقدامات گسترده ای در حوزه های آموزشی، ترویجی ،فرهنگ سازی ، اجرایی و ورزشی برای حفاظت از محیط زیست شهر تهران مرحله به مرحله اجرا می شود، تصریح کرد: 70هزارساعت آموزش شهروندی در مناطق 22گانه و همچنین پاک سازی 40 بوستان و رود دره در دستور کار قرار دارد . در همه مناطق 22 گانه همایش پیاده روی ، دوچرخه سواری و پاکسازی کوهستان ها با مشارکت مردم جزو اولویت هاست و این در حالی است که این فعالیت ها در طول سال همبه طور مستمر انجام می شود.
وی مهمترین مشکلات و چالش های شهر تهران را آلودگی آب و هوا ، آلودگی خاک ، کمبود آب ، آلودگی صدا ، تخریب ارتفاعات و زیست گاه های طبیعی مشرف به شهر تهران ، از بین رفتن اراضی طبیعی و فقدان پایش جامع محیط زیست شهری خواند و خاطرنشان کرد : مهمترین مشکل شهر تهران سوخت خودروها ، صنایع آلاینده و ریزگردهاست که این موضوع باعث شده در سال گذشته بیش از 180 روز شرایط ناسالم داشته باشیم .
شاعری با بیان اینکه آلودگی آب و پساب های صنعتی از دیگر مشکلات شهر تهران است ، گفت: فاضلاب های شهری وآلاینده های ناشی از پسماندهای صنعتی و بیمارستانی همچنین مصرف شوینده ها و استفاده از کود و سموم شیمیایی از معضلات محیط زیست شهر تهران محسوب می شوند.به طوری که دو میلیون متر مکعب فاضلاب شهر تهران به صورت تصفیه نشده به اراضی جنوب شهر تخلیه می شود.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار آلودگی صوتی را به دلیل تردد وسیله نقلیه و صنایع آلاینده و فرهنگ نادرست ترافیکی در سطح شهر تهران یکی دیگر راز موارد آلودگی عنوان کرد .
وی با بیان اینکه در حال حاضر هزارو 200 گونه گیاهی و 185 گونه جانوری در حد قابل قبل در شهر تهران وجود دارد ، تصریح کرد: این گونه های گیاهی و جانوری به میزان ده درصد در شهر تهران تمرکز یافته اند که باید مراقب آنها بود . به طوری که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عدم تخریب باغات در شهر تهران همه مسوولان و مردم باید در این باره تلاش کنند .
شاعری با تاکیدبر اینکه درخصوص آلودگی هوا شهرداری تهران اقدامات مهم و تاثیرگذاری رادر یک دهه اخیر انجام داده است، افزود: در این راستا حمل و نقل عمومی 56 درصد افزایش یافته که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. طبق برنامه پنج ساله دوم این میزان به 75 درصد از طریق توسعه مترو ، اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم می رسد. همچنین در بحث معاینه فنی 14 خط معاینه فنی راه اندازی شده است . این در حالی است که در بخش معاینه فنی خودرو ها که نقش مهمی درکنترل آلایندگی خودرو دارند باعث شده سی درصد آلایندگی خودروها کاهش یابد.
وی تشخیص آلایندگی ، نظارت و جریمه و پلمپ صنایع آلاینده را برعهده سازمان محیطزیست و وزارت صنایع دانست و در این باره تصریح کرد : در سال آینده خروج 50 صنعت بزرگ آلاینده همچون روغن نباتی قو و ایفور با همکاری استانداری و فرمانداری تهران و نظارت دکتر حافظی رییس کمیسیون محیط زیست انجام خواهد شد . در این باره از زمانی که این صنایع ممنوع اعلام شده اند 17هزار واحد صنعتی با روش های غیرقانونی مستقر شده اند که شهرداری باهزینه بسیار در حال ساماندهی آنهاست . به طوری که از سال 1345 این قانون تثبت شده و احداث این صنایع در 120 کیلومتری تهران ، 50 کیلیومتر اصفهان و 30 کیلومتری شهرهای اهواز، تبریز ، شیراز و اراک ممنوع اعلام شده است.
به گفته وی وزارت صنایع اجازه استقرار صنایع را می دهد که سلامت و بهداشت شهروندان را به مخاطره نیاندازد و این در حالی است که 30درصد آلودگی شهر تهران و 50 درصد آلودگی اصفهان مربوط به صنایع آلاینده است.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه در سه سال گذشته احداث صنایع آلاینده کمتر شده است خاطر نشان کرد: باید در شهرک های صنعتی این صنایع استقرار یابد . نیروگاه بعثت باید تعطیل شود زیرا موجب آلودگی محیط زیست شهر تهران شده است. این در حالی است که اجازه توسعه پالایشگاه های تهران وتبریز را سازمان محیط زیست صادر نکرده است .
شاعری با بیان اینکه شهرداری آمادگی دارد به کمک دولت به ساماندهی صنایع آلاینده اقدام کند ، خاطرنشان کرد : نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته و تا پایان برنامه پنج ساله دوم تمامی اتوبوس ها ومینی بوس ها ساماندهی می شوند و اتوبوس ها ملزم به نصب فیلترهای دوده خواهند شد . شهرداری در بحث ساختمان سازی در مبحث19 اقدامات خوبی انجام داده و بدین ترتیب با الزام دو جداره کردن پنجره ها وعایق بندی ساختمان ها باعث شده تا ساختمان هایی که این ویژگی را ندارند به آنها پایان کار داده نشود .
وی درخصوص زوج و فرد کردن خودروها وهوشمند سازی تردد آنها خاطرنشان کرد : خودروهایی که معاینه فنی ندارند امسال طرح ترافیک به آنها داده نشده است . شهرداری آمادگی دارد در توسعه جایگاه های سوخت و کنترل خودروهایی که استانداردها را رعایت نمی کنند با آنها برخورد کند. همچنین ساماندهی صنایع آلاینده و پایش بیست ایستگاه سنجش آلودگی هوا از اقدامات دیگر شهرداری تهران بوده است .
به گفته وی دیواره های صوتی پل صدر ، حکیم ، کردستان ، مدرس و امام علی(ع) نصب شده و به زودی 20 بزرگراه دیگر به تهران دیوار صوتی خواهند داشت . 45 ایستگاه به صورت آنلاین آلودگی صوتی خودروها را می سنجند .
شاعری بابیان اینکه آلاینده مهم شهر تهران، فرودگاه مهرآباد است تصریح کرد : باید هرچه سریعتر این موضوع ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه حقوق محیط زیست بالاترین حقوق شهروندی است، گفت: دولت ، مردم و شهرداری سه رکن ازبین بردن آلودگی هوای تهران هستند . لذا شعار امسال " اراده ملی برای حفظ محیط زیست شهری " است.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران با اشاره به بحران آب درشهر تهران که مشکلی اساسی است بیان کرد: بارندگی درشهر تهران کمتر از 250 میلی متر است. بنابراین مدیریت مصرف آب از تولید آب مهم تر است . منابع آبی تهران محدود است به طوری که تنها شامل سدهای لتیان ، کرج ، لار و ماملو است که تنها سدهای تامین کننده آب های شهر تهران هستند . آبهای شهری از مبدا 320 لیتر است و وقتی به دست مردم می رسد به 250 لیتر کاهش می یابد . این به علت فرسودگی شبکه انتقال اب شهر تهران است که 70 لیتر هدر رفت آب در شهر داریم . 55 درصد شهر تهران به شبکه فاضلاب شهری متصل نیست که در این بین می توان به مجتمع های آتی ساز اشاره کرد. 1500مترمکعب فاضلاب غیر بهداشتی روزانه در درکه و همچنین 800متر مکعب فاضلاب فرحزاد و واحدهای خدماتی غیرمجاز به فاضلاب شهری تخلیه می شوند که در ابتدای این واحد ها جریمه و در نهایت پلمپ آنها صادر می شود که در این بین به کمک دستگاه های ذیربط احتیاج داریم .
شاعری شرایط مالی کشور و خودروسازان را مهیا برای استاندارد سوخت یورو 4 دانست و افزود: متاسفانه خودرو سازان نمی خواهند این موضوع را بپذیرند به طوری که تا انتهای شهریور این مساله به تعویق افتاده است این درحالی است که سوخت خودرو 70 درصد آلودگی هوای شهر تهران را باعث می شود.
به گفته وی تلفات آب از مبدا تا مقصد در کشورهای دیگر 10 درصد بوده اما در کشور ما این میزان 30 درصد است .
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار تامین بنزین خودروهای شهر تهران را از پالایشگاه شهید تندگویان و شازند اراک عنوان کرد و دراین باره خاطرنشان کرد : براساس اعلام وزارت نفت یک لیتر بنزین پتروشیمی در شهر تهران توزیع نشده است . تا قبل از سال 92 سوخت خودروهای شهر تهران یورو2 بود اما از ابتدای امسال سوخت خودروها بنزین و گازوییل یورو 4 است.
وی در پایان درباره خریدو فروش جانوران غیرمجاز در شهر تهران اظهارکرد: این موضوع امسال با همکاری محیط زیست شهر تهران و سازمان محیط زیست کل کشور حل خواهد شد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 امیدواریم واقعا نیروگاه بعثت تعطیل شود ولی مدیری محیط زیست استان تهران به نظر اهل مصالحه در موضوع بوده اند. از ستاد محیط زیست شهرداری تهران برای پیگیری استدعای کمک داریم.
شناسه: 1374
مجید درخشانی
26 خرداد 1393 ساعت 13:44
0
0
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری