اجرای طرح هایی مانند طرح کاهش و طرح ایجاد محدوده کنترل آلودگی، زمینه ساز کاهش تولید آلایندهها بوده و باعث شد که شرایط آلودگی هوا به وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروهها نرسد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: خوشبختانه اجرای طرح هایی مانند طرح کاهش و طرح ایجاد محدوده کنترل آلودگی، زمینه ساز کاهش تولید آلایندهها بوده و باعث شد که شرایط آلودگی هوا به وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروهها نرسد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی در مورد وضعیت آلودگی هوای پایتخت با بیان اینکه براساس اطلاعات کسب شده از شرکت کنترل کیفیت هوا، از هفته قبل شاهد سکون کامل هوا در شهر تهران بودیم و انتظار می رفت با سرد شدن هوا در این هفته ارتفاع لایه مرزی پایین بیاید و از امروز یا فردا وارد هوای ناسالم برای تمام گروهها شویم، گفت: خوشبختانه اجرای طرح هایی مانند طرح کاهش و طرح ایجاد محدوده کنترل آلودگی زمینه ساز کاهش تولید آلایندهها بوده و باعث شد که شرایط آلودگی هوا به وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروهها نرسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در سال جاری را باید با سال 96 مقایسه کنیم چراکه در سال 97 در پی اجرای طرح های مختلف مانند طرح ترافیک و طرح کاهش و وضعیت جوی بهتر، شاهد بهبود کیفیت هوا بودیم، افزود: کیفیت هوا در پاییز امسال در مقایسه با سال 96، شرایط بسیار بهتری دارد و باید دقت داشته باشیم که در فرآیند آلودگی هوا دو عامل تولید آلودگی و شرایط جوی به طور توأمان تاثیرگذار هستند و به طبع هرچقدر بتوانیم از تولید آلودگی بکاهیم، با تغییر شرایط جوی هوا سریعتر بهبود می یابد.
در شرایط سکون و کاهش دما شاخص آلودگی کاهش یافت
وی خاطرنشان کرد: از سه شنبه هفته گذشته تاکنون هفت روز است که وضعیت هوا در حالت سکون قرار دارد و با این حال شاخص آلایندگی از 125 (در روز جمعه) فراتر نرفته و حتی به شاخص 101 در روز یکشنبه کاهش پیدا کرد. در حالی که اگر در سالهای قبل همچون سال 96، این تعداد روز هوا در حالت سکون باقی میماند، آلودگی هوا به مرحله هشدار برای همه میرسید و همین نشان دهنده موفقیت اجرای طرحهای مختلف کاهش ترافیک و آلودگی میباشد. این که در شرایط سکون و کاهش دما شاخص آلودگی کاهش یابد پدیده منحصر بفردی است که تنها امسال شاهد آن هستیم.
وی با بیان اینکه اگر شرایط سکون هوای هفته گذشته در سال 96 رخ می داد باید در این هفته کل شهر تعطیل می شد، گفت: این نشان میدهد که طرح های ترافیکی نقش زیادی در کاهش میزان تولید ذرات آلاینده داشته است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال های گذشته برای خارج کردن آلودگی هوا سرعت باد می بایست حداقل 5 متر بر ثانیه میبود تا بخشی از آلودگی هوا را با خود ببرد و اگر سرعت باد کمتر بود توان جابجایی آلودگی را نداشت، افزود: اما امسال به دلیل سبک بودن آلودگی، با وزش باد با سرعت بیش از سه متر بر ثانیه بخشی از آلودگی از شهر به بیرون رانده میشود وگرنه با تداوم آلودگی هوا انتظار م رفت که از روز یکشنبه وارد وضع هشدار و ناسالم برای تمام گروهها شویم اما در روز گذشته (یکشنبه) شاخصها در برخی ساعات حتی به شرایط سالم نیز بازگشت.
پورسیدآقایی با اشاره به پویایی طرح ترافیک جدید و افزایش قدرت مانور برای اعمال تصمیم با ابزارهای جدید، گفت: از امروز (دوشنبه) با اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر نیم بها شدن قیمت بلیت حمل ونقل عمومی، اعمال سخت گیری بیشتر به خودروهای شخصی با افزایش عوارض ورود به طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا به میزان پنجاه درصد و ممنوعیت تردد شبانه کامیون ها انتظار می رود که شرایط آلودگی بهبود پیدا کند و ان شاءالله به مرز هشدار و تعطیلی مدارس و ادارات نرسیم.
انتهای پیام