بخشی از این آلودگی به واسطه ورود سیمان مورد استفاده برای مقاوم سازی پایه پلی که در مسیر این بزرگراه قرار دارد، به آب بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژههای راه و جادهسازی نیستیم ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، فردین حکیمی در حاشیه بازدید از اجرای طرح آموزش محیط زیست، ویژه مربیان پیش دبستانی که امروز دوشنبه 11 شهریور در دبستان نرجس ناحیه 1 برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی چند روز گذشته شاهد مرگ تعدادی از قزل آلاهای خال قرمز رودخانه کرج به دلیل آلودگی آب بودیم.
وی ادامه داد: بخشی از این آلودگی به واسطه ورود سیمان مورد استفاده برای مقاوم سازی پایه پلی که در مسیر این بزرگراه قرار دارد، به آب بوده است.
وی افزود: برای یافتن علت دقیق مرگ قزل آلاهای این رودخانه در حال بررسی هستیم تا مشخص شود آیا این مرگ به واسطه آلودگی ناشی از ورود سیمان به آب بوده یا خیر.
این مسئول توضیح داد: تعداد دقیق تلفات مشخص نیست ولی هم در بالا دست رودخانه و هم پایین دست شاهد مرگ تعدادی از قزل آلاهای خال قرمز بوده ایم.
حکیمی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم ما همین پروژههای عمرانی شامل جاده سازی و... است که در فرایند اجرای آنها الزامات محیط زیستی رعایت نمیشود.
وی با اشاره به تدوین اصول 40 گانه محیط زیست گفت: این اصول سال گذشته از سوی سازمان محیط زیست به وزارت راه ابلاغ شد که طبق این اصول پیمانکاران در فرایند اجرای پروژههای عمرانی موظف به رعایت اصول زیست محیطی شدهاند.
حکیمی گفت: متاسفانه بسیاری از پروژههای عمرانی طی سالهای گذشته شروع شدهاند و زیرساختهای زیست محیطی لازم برای آنها لحاظ نشده است.
مدیرکل محیط زیست البرز افزود: پروژههای عمرانی در حال انجام مدام پایش میشوند و گاها برخی پیمانکاران خاطی به مراجع قضایی معرفی میشوند.
وی ادامه داد: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژههای راه و جاده سازی نیستیم ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.
این مسئول با بیان اینکه بسیاری از پروژههای عمرانی از جمله بزرگراهها باعث به هم خوردن زیست بوم منطقه میشود، گفت: متاسفانه مطالعات زیست محیطی برای بسیاری از این پروژهها انجام نشده که دود آن به چشم حیات وحش و طبیعت میرود.
وی افزود: وقتی پروژهها از داخل زیستگاههای حیات وحش عبور میکنند، حتما باید زیرگذر و روگذری برای عبور حیات وحش داشته باشند و در مسیر هم تابلوها و علایم هشداردهنده در خصوص تردد حیوانات نصب شده باشد.
حکیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه این اصول در بسیاری از پروژهها نادیده گرفته میشود و همین امر باعث شده هر سال تعداد تلفات گونههای جانوری استان که بعضی از آنها جزو گونههای نادر به شمار میآیند، افزایش یابد.
وی اضافه کرد: وقتی علایم هشداری نباشد و وقتی به واسطه پروژهها جلوی مسیر عادی تردد حیات وحش را میگیریم، حیوانات ناچارند از وسط جاده عبور کنند که این باعث برخورد خودروها با آنها میشود.
وی اضافه کرد: آمار تلفات جادهای گونههای حیات وحش بر اثر تصادف با خودروها در حال افزایش است، به همین دلیل از پیمانکاران درخواست میشود نسبت به نصب علایم هشدار دهنده در خصوص عبور حیات وحش از دل پروژههایی که احداث میکنند، بی تفاوت نباشند.
انتهای پیام