کد مطلب:438
تاریخ انتشار:28 مرداد 1392 ساعت 10:21
چاپ چاپ

تخلف کشتی نفتکش هندی Desh Shanti با عکس‌های ماهواره‌ای محرز شد

این نفتکش با تخلیه بخشی از آب توازن حاوی نفت خود در 30 مایلی شرق جزیره لاوان موجب بروز لکه نفتی به طول حدود 10 مایل شد.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به توقیف یک نفتکش هندی که اقدام به تخلیه نفت در آب‌های خلیج فارس کرده بود، گفت: این تخلف محرز شده و باید از طریق بیمه P&I کشتی، خسارت پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سید علی استیری درباره توقیف نفتکش هندی در آب‌های ایران به دلیل ایجاد آلودگی نفتی، گفت: روز هشتم مردادماه جاری یک فروند نفت‌کش هندی‌ ‌با عنوان Desh Shanti با تخلیه غیرقانونی آب توازن، عمداً موجبات ایجاد آلودگی نفتی را در خلیج‌فارس فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این آلودگی نفتی از طریق عکس‌های ماهواره‌ای کاملاً محرز است، افزود: این نفتکش بخشی از آب توازن خود را که حاوی نفت بوده، در 30 مایلی شرق جزیره لاوان تخلیه کرده و این امر موجب بروز لکه نفتی به طول حدود 10 مایل شده است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه نفتکش هندی توقیف شده است، اضافه کرد: تجهیزات نفتکش مذکور ظاهراً نقص فنی داشته و خدمه با علم به وجود مشکل، اقدام به تخلیه آب توازن کرده‌اند،‌ بنابراین ایجاد این آلودگی، عمدی محسوب می‌شود و طبق قوانین بین‌المللی باید جبران خسارت هم انجام شود.

استیری با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی، اطلاعات و مدارک لازم را در این‌ مورد گردآوری کرده است، تصریح کرد: این نفتکش برای بازرسی‌های فنی‌-ایمنی به بندرعباس منتقل شده تا این امر توسط کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نفت‌کش هندی هم‌اکنون در توقیف فنی-ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی ایران است، یادآور شد: تا این نواقص برطرف نشود، کشتی حرکت نخواهد کرد.

استیری ادامه داد: طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، نفتکش مذکور باید از طریق بیمه P&I خود، خسارت ایجاد آلودگی در خلیج‌فارس را پرداخته و تضامین لازم را در این‌باره به سازمان بنادر و دریانوردی ایران ارائه دهد.

وی توقیف نفتکش هندی توسط سپاه پاسداران را قویاً تکذیب کرد و گفت: این مباحث فرافکنی برخی رسانه‌های معاند است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه منطقه خلیج‌فارس طبق قانون سازمان جهانی دریانوردی منطقه ویژه دریایی محسوب می‌شود، اضافه کرد: تمام شناورهایی که در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان با هر پرچمی تردد می‌کنند، ملزم به گزارش سریع ‌آلودگی‌ها به مرکز کمک‌های متقابل در موارد اضطراری در دریا (MEMAC) هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، رئیس و مدیر شرکت کشتیرانی هند در این‌باره مدعی شده بود که «این نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران نبوده» و این در حالیست که نفتکش مذکور دقیقا در آب‌های ایران و منطقه خلیج‌فارس اقدام به ایجاد آلودگی نفتی کرده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/438