کد مطلب:19578
تاریخ انتشار:5 دی 1400 ساعت 10:53
چاپ چاپ

روند رزرو کنونی چشم‌انداز گردشگری را تغییر می‌دهد

شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ شیوه زندگی، کار، سفر، الزامات، انتظارها و اولویت‌های مسافران را تغییر داده است.

شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ شیوه زندگی، کار، سفر، الزامات، انتظارها و اولویت‌های مسافران را تغییر داده است. روند رزرو تا امروز احیای مجدد مناطق بومی با محدودیت‌های مداوم برای کاربران مشتاق تجربیات سفرهای کاوشی در مرزهای مقصدهایی که خانه نامیده می‌شود را بیان می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
در این دوران مفهوم تعطیلات در خانه معنای جدیدی پیدا کرده زیرا افراد با توجه به عادی‌سازی کار از راه دور در هر مکانی می‌توانند کارشان را انجام دهند و بیشتر در مقاصد گردشگری باقی می‌مانند. با این‌ حال در کوتاه‌مدت حتی با وجود انعطاف‌پذیری برای انجام کار از هر نقطه افراد از ترس محدودیت‌های سفر که باعث لغو سفر می‌شود، تمایلی برای رزرو زودتر ندارند.

محدودیت‌های مداومی که در سفرهای بین‌المللی ایجاد می‌شود، باعث شده گردشگری تفریحی داخلی در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به بهبود بخش سفر و گردشگری منجر شود و با افزایش تقاضا برای سفر افراد به سمت مقاصد و فعالیت‌های داخلی روی آورده‌اند.

با نگاهی به آینده احتمالا تقاضای اقامت در کشورهایی که محدودیت‌های طولانی‌مدت در سفرهای خروجی دارند، همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و حتی افزایش می‌یابد. در واقع حدود نیمی از مسافران جهانی قصد دارند در ۱۲ ماه آینده برای تعطیلات سفرهای داخلی را انتخاب کنند.

داده‌های نظرسنجی که در تعطیلات بزرگ روز ملی چین در سال ۲۰۲۱ گرفته شده، نشان می‌دهد ۴۹.۱ درصد از گردشگران چینی سفرهای درون استانی را انتخاب می‌کنند که ۴.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن نیز افزایش تقاضا برای اقامت را تجربه کرده‌اند. در اروپا نیز با افزایش نرخ واکسن و کاهش محدودیت‌های بهداشتی حجم سفرهای داخلی افزایش یافته است.

با بازگشت سفرهای بین‌المللی ممکن است سفرهای داخلی به نسبت کاهش یابد اما روند احیای مقاصد داخلی احتمالا در درازمدت ادامه خواهد داشت.

اقامت طولانی‌تر، تفریح طولانی‌تر

ارائه‌دهندگان خدمات برای تعطیلات به دنبال راه‌های جدیدی برای داشتن تجربیات معنادار سفر با دور زدن محدودیت‌های فعلی ازجمله سفرهای طولانی‌تر هستند. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۲ درصد از مسافران جهانی ترجیح می‌دهند اقامت طولانی‌تری داشته باشند و تقریبا از هر چهار نفر یک نفر(۲۶ درصد) ترجیح می‌دهد بیش از ۱۰ شب اقامت داشته باشد؛ در حالی که در سال ۲۰۱۹ متوسط ‌طول سفرهای داخلی ۴.۴۵ روز و ۹.۲۲ روز برای سفرهای بین‌المللی بوده است.

همانطور که مدل‌های ترکیبی رواج پیدا می‌کنند و رغبت مسافران برای ترکیب کار و مدرسه با سفرهای تفریحی افزایش می‌یابد، این انتظار وجود دارد که اقامت‌ها طولانی‌تر شود و به‌ طور بالقوه در آینده افزایش یابد. علاوه بر این اگر افراد بتوانند دورکار باشند، ۴۰ درصد از مسافران تمایل به قرنطینه قبل از تعطیلات دارند.

تغییر روند رزرو

محدودیت‌های نامشخص که به سرعت تغییر می‌کند، بر عادات رزرو مسافران تاثیر گذاشته‌اند. مسافران تمایل کمتری به رزرو سفر از ماه‌ها قبل دارند و به‌ طور فزاینده‌ای به دنبال رزروهای انعطاف‌پذیر هستند. در نتیجه خطوط‌ هوایی، هتل‌ها و سایر ارائه‌دهندگان مسافرتی مجبور شدند سیاست‌های لغو خود را با تغییرات احتمالی در برنامه‌های سفر تطبیق دهند.

۷۶ درصد از مسافران در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ گفتند: با سیاست‌های انعطاف‌پذیر لغو و بازپرداخت تمایل بیشتری به رزرو هتل دارند.

البته دوره‌های رزرو کوتاه‌تر ممکن است یک پدیده موقتی باشد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد رزروهای یک روزه به تدریج کاهش می‌یابد؛ در حالی که رزروهایی که از قبل انجام می‌شود، در حال افزایش است. رزروهای یک روزه در سطح جهانی از ۳۹ درصد در هفته اول ۲۰۲۱ به ۲۳ درصد تا ۲۵ آوریل همان سال کاهش یافت. این آمار بیان می‌کند افراد ترجیح می‌دهند رزرو تعطیلات را به جای چند روز قبل از حرکت، از روزهای قبل‌تر انجام دهند؛ بنابراین دوره‌های رزرو کوتاه‌تر در طولانی‌مدت پابرجا باقی نخواهند ماند.

جذابیت مقاصد ثانویه

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ افراد به‌ طور فزاینده‌ای به دنبال مقاصد ثانویه، مناطق روستایی و مقاصد مبتنی بر طبیعت برای سفر هستند. مسافران مدرن نیز به دنبال ماجراجویی هستند. ۴۰ درصد از مسافران ترجیح می‌دهند مقصدهای ناآشنا را کشف کنند.

همچنین ۶۹ درصد از مسافران علاقه‌مند بازدید از مقاصد کمتر شناخته‌شده هستند؛ در حالی‌ که ۷۲ درصد امیدوارند از طریق سفر از جوامع محلی حمایت کنند. ارائه‌دهندگان سفر با این روند سازگار شده‌اند و از طریق راهبردهای بازاریابی نوآورانه جدید مانند پخش زنده، محتوا و محصولات را به مسافران ارائه می‌کنند و تبلیغات اختصاصی برای مقاصد روستایی و فرعی راه‌اندازی کرده‌اند.

مسافران به کاهش ردپای خود و افزایش تاثیر اجتماعی خود تمایل نشان داده‌اند. در واقع پیش از همه‌گیری نیز ۵۱ درصد از مسافران جهانی تمایل خود را برای مبادله مقصد اصلی خود با یک جایگزین کمتر شناخته‌ شده اما مشابه که ردپای کمتر و تاثیر بیشتری در جامعه داشته باشد را اعلام کردند. این روند با افزایش علاقه افراد به سفرهای پایدار، نیکوکاری و گردشگری روستایی در حال افزایش است. با این حال برای ادامه رشد پایدار این مقاصد در بلندمدت، سرپرستی و سرمایه‌گذاری موثر مقصد باید توسط مشارکت‌های عمومی، خصوصی و جامعه حمایت شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19578