استفاده از اتوبوس های گازسوز باید یکی از اولویت های شهرداری باشد که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از مشارکت کلیه بخش ها علی الخصوص شهرداری در کاهش آلودگی هوا با بهره گیری از شیوه مدیریت یکپارچه استقبال می کند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر سعید متصدی با اشاره به رویکرد مدیریت یکپارچه سازمان حفاظت محیط زیست برای حل مسائل محیط زیست، افزود: معتقدیم باید از توان، تخصص و ظرفیت های موجود در تمامی سازمان ها، ارگان ها و بخش های مختلف کشوری اعم از دولتی و خصوصی برای رسیدن به هدف حفظ محیط زیست و به ویژه مبحث کاهش آلودگی هوا بهره ببریم.
متصدی در ارتباط با مکانسیم اعمال مدیریت یکپارچه سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث کاهش آلودگی هوا گفت: فعال سازی کارگروه ها و کمیته ها با حضور کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان به منظور هماهنگ سازی برنامه های مختلف قبل از اجرا اقدامی در همین راستاست.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، همچنین تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای شهرهای تهران، اراک، شیراز، اهواز، کرج، اصفهان، تاکید کرد: از پیشنهاد و اعلام آمادگی همکاری همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی به ویژه پیشنهاد همکاری مطرح شده توسط شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا استقبال می کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امیدوارم با جای گیری و اجرای وظایف شهرداری تهران در کنار سایر دستگاه های همکار بتوانیم گام های موثرتری در رفع آلودگی هوا در قالب مدیریت یکپارچه برداریم که البته این امر با توجه به سابقه همکاری خوب دو نهاد در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا طی بازه زمانی سال های 1379-1384 مسبوق به سابقه است.
متصدی همچنین در مورد اقدامات اجرایی که شهرداری تهران می تواند در مبحث کاهش آلودگی هوا داشته باشد، گفت: فعالیت های کاهش آلودگی هوا در دو بعد صورت می پذیرد که در بعد ملی که مباحثی همچون بهبود کیفیت سوخت، بهبود وضعیت استانداردسازی تولید خودرو یا تغییر سوخت نیروگاه های مازوتی کشور مطرح است، برنامه ریزی ها کلان و ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست وظایف و تکالیف قانونی خود شامل برنامه ریزی و نظارت را انجام خواهد داد؛ اما بعد دیگر مشکلات خاص هر شهر آلوده در قالب محیط زیست شهری است و شهرداری ها می توانند نقشی مهم برای رفع این نوع از آلودگی ها داشته باشند.
کنترل و کاهش مصرف انرژی در منابع خانگی
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مباحث تهران مصرف بی رویه انرژی در منابع خانگی است که به دنبال آن افزایش آلودگی هوای شهر را خواهیم داشت، افزود: کاهش مصرف انرژی منابع خانگی از طریق کنترل ساخت و سازها، همچنین هوشمندسازی موتورخانه ها و آموزش مردمی برای کاهش مصرف منابع مطابق مبحث 19 از جمله وظایف شهرداری است.
جلوگیری از ساخت و ساز های بی رویه در جهت کاهش آلودگی هوا
متصدی از شهرداری خواست مطابق با تکالیف قانونی خود راهی برای کنترل افزایش بی رویه ساخت و سازها، عمر پایین ساختمان سازی شهری، توسعه بی ضابطه شهر، عدم توجه به حریم شهر یا تغییر کاربری های گوناگون که منجر به جذب بیشتر جمعیت شهری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و در نهایت گسترش آلودگی ها به ویژه آلودگی هوا می شود، بیاندیشد و متولی یکی از مهم ترین مباحث ریشه ای کاهش آلودگی هوا یعنی کاهش مصرف منابع طبیعی شود.
گسترش کمی و کیفی سیستم حمل و نقل عمومی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گسترش سیستم حمل و نقل عمومی، همچنین افزایش کیفیت این سیستم را یکی دیگر از راه کارهای موثر برای کاهش آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: گسترش کمی بدون لحاظ کردن موارد کیفی تنها بر طرف کردن نیاز مقطعی شهر است که خود می تواند آلودگی هوا را هم در پی داشته باشد.
متصدی از بی آر تی به عنوان یکی از راه حل های بسیار مناسب کاهش آلودگی هوای در تهران نام برد و تصریح کرد: اگر همین اتوبوس ها گازسوز بود یا با استفاده از خطوط برقی فعالیت می کرد یا به عبارتی در راستای حرکت جهانی برای استفاده از انرژی ها پاک حرکت می کرد، قطعاً گسترش کمی و کیفی در کنار هم رخ می داد.
استفاده از اتوبوس های گازسوز فراموش شده است
وی با اعلام اینکه سوخت گاز از پاک ترین سوخت هاست و امروزه اروپا با وجود بهره بردن از سوخت گازوئیل استاندارد و علی رغم نیاز به واردات گاز به دلیل پاک بودن این سوخت به سمت استفاده از آن حرکت می کند، تاکید کرد: استفاده از اتوبوس های گازسوز با توجه به منابع عظیم گازی کشور، همچنین پاک بودن این سوخت باید یکی از اولویت های شهرداری باشد که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لازم است در برنامه کاهش آلودگی هوا تدوینی شهرداری با توجه به ارائه گزارش های تحقیقی از سوی کمیته محیط زیست شورای شهر سوم مبنی بر نیاز به تعویض و نظارت بر ایمنی کپسول های گاز تاکسی ها و اتوبوس های سیستم حمل و نقل عمومی، راه کاری خاص این موضوع مقرر گردد.
الزام به خروج تاکسی های فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی
متصدی با اشاره به لزوم خروج تاکسی های فرسوده از خطوط حمل و نقل عمومی به دلیل حجم آلایندگی بالا، تاکید کرد: با توجه به پیمایش مسیر تاکسی ها و آلودگی 30 برابری آن ها در مقایسه با خودرو نو، شهرداری باید برای خروج این تاکسی ها از خطوط حمل و نقل عمومی، همچنین تعویض کاتالیست تاکسی ها برنامه هایی عاجل بیاندیشد.
وی با بیان اینکه عدم اجرای طرح تعویض و جایگزینی مینی بوس ها که برخی از آن ها به طور مستقیم تحت اختیار شرکت واحد هستند و برخی در خطوط تحت نظارت شهرداری فعالیت می کنند، ضررهای جبران ناپذیری بر کیفیت هوای تهران وارد کرده است، گفت: اجرای طرح های مصوب در این زمینه توسط شهرداری، گامی مهم برای کاهش آلودگی هوای تهران است.
یکپارچه سازی اطلاعات و تدوین بانک اطلاعاتی معاینه فنی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بحث معاینه فنی خودروها و ایجاد مراکز مکانیزه معاینه فنی را از تعاملات مهم سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری در سال های 1379-1384 دانست و ابراز امیدواری کرد: گسترش مراکز، سیستم ها، تجهیزات و زیرساخت های مربوط به معاینه فنی خودروها، همچنین یکپارچه سازی اطلاعات و تهیه بانک اطلاعات معاینه فنی و انتقال این بانک اطلاعاتی به نیروی انتظامی، اولویت برنامه ریزی شهرداری در مبحث کاهش آلودگی هوا قرار گیرد.
شهرداری متولی مدیریت ترافیک
متصدی کنترل و نظارت بر محدوده های ترافیکی و زوج و فرد، همچنین تجهیز این محدوده ها به سیستم های الکترونیکی و هوشمند و نظارت بر توسعه ، کنترل، مدیریت معابر و پارکینگ ها را جزئی از وظایف شهرداری به دلیل بر عهده داشتن نقش حاکمیت شهری در راستای تحقق طرح های کاهش آلودگی هوا دانست و خواست: شهرداری متولی مدیریت ترافیک شود.
لزوم گسترش مترو و نصب فیلترهای حذف دوده در اتوبوس ها
وی ادامه داد: گسترش سیستم مترو و زیر ساخت های الکترونیکی که منجر به کاهش ترددها و سفرهای شهری می شود از دیگر وظایف شهرداری است که با استراتژی ایجاد شهر الکترونیک نیز همخوانی دارد.
متصدی نصب فیلترهای حذف دوده در اتوبوس ها را از اقدامات خوب شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دانست و خواستار تداوم اجرای آن شد.
گسترش و به روز رسانی شبکه پایش آلودگی هوا
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت های پایش آلودگی هوا و صوت در شهرداری تهران که اثر مهمی در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی های مرتبط دارد، ابراز امیدواری کرد: با گسترش و به روز رسانی این شبکه پایش که یکی از کاملترین شبکه های پایش کشور است، پیش بینی آلودگی هوا برای بازه زمانی هفتگی میسر شود.
وی ادامه داد: همکاری موثر با شهرداری تهران در سه جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و جلسه ملی کاهش آلودگی هوا با حضور دکتر معصومه ابتکار، همچنین جلسات دوجانبه سازمان حفاظت محیط زیست و بدنه شهرداری تهران و تلاش شورای شهر برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری نویدبخش ادامه این روند در مسیر باقی مانده است.
پیوست زیست محیطی پروژه های کلان شهری کمک موثری برای کاهش آلایندگی است
متصدی با تاکید بر مصوبه مهم شورای شهر سوم مبنی بر لزوم رعایت الزامات و ارزیابی های زیست محیطی در طرح و پروژه های شهری، گفت: پیوست زیست محیطی پروژه های کلان شهری کمک موثری برای کاهش آلایندگی های طرح های شهری است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی حرکت شهرداری برای توسعه همراه با حفظ محیط زیست را دارای نقاط مثبت و منفی دانست و تصریح کرد: بازه زمانی 1379-1384 که منجر به موفقیت طرح معاینه فنی خودروها، همکاری برای رفع نقاط کور ترافیکی شد از جمله نکات مثبت و برخی تخریب های زیست محیطی از جمله نکات منفی است.
وی ابراز امیدواری کرد: با نگاه وتفکر جدید شهرداری برای کاهش آلاینده های زیست محیطی شاهد موفقیت های بزرگی باشیم.
کمیته محیط زیست بستر مناسب نظارت بر اجرای الزامات زیست محیطی در طرح های شهری
متصدی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که در شورای سوم پایه گذاری شد از بسترهای مناسب نظارت بر اجرای الزامات و ارزیابی های زیست محیطی در طرح های شهری دانست و اضافه کرد: قطعاً این کمیته بازوی قوی شهرداری تهران برای موفقیت در رعایت الزامات زیست محیطی است.
انتهای پیام