کد مطلب: 28214
  تاریخ انتشار:  1402/12/21 - 13:18


سازمان منابع طبیعی: وضعیت جنگل‌های شمال مناسب است

مدیر کل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: با وجود آسیب‌ها، داده‌ها نشان از وضعیت مناسب جنگل‌های شمال دارد.

مدیر کل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: با وجود آسیب‌ها، داده‌ها نشان از وضعیت مناسب جنگل‌های شمال دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد علی  فخاری درباره ششمین دوره آماربرداری سراسری جنگل‌های هیرکانی که از سال ۱۴۰۱ تحت عنوان پایش و ارزیابی روند پایداری و آسیب پذیری جنگل‌های شمال ایران گفت: این طرح تا پایان اسفند ماه امسال به اتمام می‌رسد.

مدیر کل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان منابع طبیعی کشور اضافه کرد: در ششمین دوره مطالعات ارزیابی کمی و کیفی جنگل‌های هیرکانی بیش از ۶۰ کارشناس آماربردار و ناظر مشارکت داشته‌اند. این اقدام با رهبری دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان و با نظارت عالی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس و همکاری موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در زمینه آنالیز نمونه‌های خاک طی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با برداشت ۲۹۱۱ قطعه نمونه دائمی در گستره جنگل های هیرکانی با موفقیت انجام شد.

فخاری افزود: این دوره از مطالعات با تغییرات بنیادین و تحولی اساسی در اهداف و شیوه انجام مطالعات همراه بوده و پایش وضعیت کنونی جنگل بر مبنای نشانگرهای پایداری مانند تنوع گونه، رویش،  ترسیب کربن، جوامع گیاهی، آفات و بیماری های جنگلی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر جنگلداری و امور بهره‌برداری سازمان منابع طبیعی ادامه داد: در کنار اندازه گیری کمی جنگل مانند تعداد، حجم و نوع گونه‌های درختی همچنین وضعیت خاک از یک طرف و بهره‌گیری از آخرین فناوری روز از جمله اپلیکیشن جمع‌آوری و ثبت داده‌ها، اپلیکیشن شناسایی گونه‌های آوندی و غیر آوندی، پنل مدیریتی آماربرداری و ماژول‌های پردازش اطلاعات از سوی دیگر نه تنها این دوره از مطالعات را با ادوار پیشین کاملا متمایز کرده بلکه باعث شده است صحت داده‌های جمع‌آوری شده به شکل کاملا مکانیزه و سیستمی مورد راستی آزمایی قرار بگیرد و کیفیت اطلاعات تضمین شود.

فخاری اضافه کرد: عملیات صحرایی آماربرداری جنگل در این دوره به روش امانی و با استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت درون‌سازمانی با ساماندهی بیش از ۱۷ گروه آماری و نظارتی نه تنها زمینه صرفه جویی بیش از ۶۰ درصدی در هزینه انجام مطالعات را فراهم کرده بلکه مهارت‌آموزی عملی بیش از ۴۰ نفر از کارشناسان جوان و مجهز کردن آنان به آخرین علوم و تکنیک های آماربرداری جنگل منجر به پرورش فنی و کادرسازی تخصصی سازمان شده است. این خود به‌تنهایی دستاوردی بزرگ برای شیوه اجرایی این دوره از مطالعات محسوب می‌شود.

به گفته مدیر کل دفتر جنگلداری و امور بهره‌برداری سازمان منابع طبیعی کشور، نتایج اولیه تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که جنگل‌های ارزشمند هیرکانی اگر چه نیازمند کنترل عوامل آسیب‌رسان طبیعی و غیر طبیعی برای حفاظت از پایداری منابع است اما داده‌های آماری خوشبختانه نشاندهنده وضعیت مناسب جنگل های شمال به جهت عدم تاثیر پذیری سلامت فعلی جنگل در شاخص‌هایی چون آتش سوزی، آفات و بیماری و قاچاق چوب است ولی  در شاخص آثار چرای دام در جنگل بر اوضاع نامناسب آن دلالت دارد.

مدیر جنگلداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: از نکات جالب توجه فعالیت گروه‌های آماربرداری می‌توان به پیمایش قریب به 39 هزار کیلومترو بیش از ۱۴هزار کیلومتر پیاده روی توسط همه گروه‌ها به منظور آماربرداری جنگل، با تولید بیش از ۳ میلیون رکورد داده ثبت شده همه عناصر مورد اندازه گیری و البته حدود ۱.۴ میلیون داده اختصاصی درختان اشاره کرد.

به گزارش سازمان منابع طبیعی، فخاری در پایان گفت: هدف مهم  آماربرداری دوره‌ای سراسری جنگل توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ارزیابی منابع، پایش تغییرات در بوم‌سازگان جنگلی و در نهایت فراهم شدن زمینه تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد مدیریت جنگل است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب