کد مطلب: 27982
  تاریخ انتشار:  1402/10/19 - 16:23


ظرفیت کاشت ۴۷۰ میلیون اصله نهال حرا در کشور

اگر فصل نهالکاری را از دست بدهیم، بخشی از ۲۵۰ میلیون نهالی که برای سال آینده باید آماده شوند به نوعی از دست می‌روند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: صنایع تولید کننده کربن به میزانی که براساس سال پایه ۱۹۹۰ کربن تولید می‌کنند باید جذب کننده کربن هم باشند تا در سال‌های آتی توسط سازمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون تغییر اقلیم ملل متحد دچار مشکل در حوزه تجارت نشوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در جلسه هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: براساس سال پایه ۱۹۹۰ ایران در تولید کربن رتبه ۱۵ را در جهان داشت اما امروز با افزایش تولید کربن در رتبه ششم جهانی قرار گرفته است.

وی هشدار داد: از سال ۲۰۳۰ صنایع کشورما به عنوان تولیدکنند کربن باید پاسخگو باشند.

نوبخت در ادامه گفت: اگر صنایع پتروشیمی ۴ درصد کربن در کشور تولید می‌کند، این ۴ درصد معادل ۲۸ میلیون تن کربن است و برای ترسیب یا ذخیره این میزان کربن باید ۹۳۳ هکتار جنگل‌کاری در کشور صورت گیرد.

وی با بیان این که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روی حرف‌ها و وعده‌های بخش خصوصی در جلسات طرح یک میلیارد درخت حساب می‌کند و بر مبنای آن با نیروهای نظامی و بسیج جلسه می‌گذارد، گفت: این سازمان آمادگی دارد برای ۱۰۰ میلیون اصله نهالی که هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته است، عرصه در به صورت احاله مدیریت در اختیار قرار دهد و جوامع محلی در تولید، کاشت و نگهداری آن مشارکت کنند، ضمن آن که هزینه‌ها بر عهده این صنایع است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این عرصه‌ها تابلوهایی نصب می‌شود که نشان می‌دهد کدام یک از صنایع در کدام مناطق برای ترسیب کربن، نهال‌کاری انجام داده‌اند.

وی تامین کیسه‌های گلدانی برای بذرکاری و کاشت نهال را از چالش‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان و اظهار کرد: ما محدودیت زمانی داریم و باید به موقع این کیسه‌های گلدانی آماده شوند.

نوبخت درادامه گفت: اگر فصل نهالکاری را از دست بدهیم، بخشی از ۲۵۰ میلیون نهالی که برای سال آینده باید آماده شوند به نوعی از دست می‌روند.

وی در همین حال یادآور شد: یک شرکت تولید کننده مواد شوینده برای کمک به این طرح تاکنون پنج دستگاه تولید کیسه‌های گلدانی وارد کشور کرده و قرار است این دستگاه‌ها در نهالستان کرج مستقر شوند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به حراکاری در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت کاشت نهال‌های حرا براساس مطالعات انجام شده در کشور ۴۷۰ میلیون اصله است.

وی ادامه داد: تفاهماتی در مورد حراکاری با سازمان شیلات ایران برای مشارکت صیادان داشته‌ایم زیرا حراکاری موجب افزایش تولید در عرصه دریا می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، نوبخت در مورد کمبود اعتبارات برای اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت تصریح کرد: برای این طرح اعتباری بالغ بر ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته، اما تاکنون ریالی از این محل برای طرح پرداخت نشده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب