کد مطلب: 26958
  تاریخ انتشار:  1402/10/11 - 16:54


مشکل اصلی جنگل‌های زاگرس چیست؟

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن برشمردن اهم ظرفیت‌های پوشش گیاهی، با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰۰ گیاهی در ایران، این تنوع ژنتیکی را معادل تعداد کل گونه‌های قاره اروپا دانست که یک بانک ژنتیکی خارق‌العاده را در پهنه کشور تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به مشکل اصلی جنگل‌های زاگرس گفت: از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی زیراشکوب حدود ۲ میلیون هکتار آن تحت بهره‌برداری های کشاورزی و باغداریست که در پی استفاده از سموم و آفات کش‌ها، شکارگرهای طبیعی از بین می‌روند و این امر باعث طغیان آفات مثل برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در اولین همایش مجازی علمی-تخصصی ملی «بایسته‌های حقوق شهروندی در حفاظت از منابع طبیعی و توسعه درختکاری» با اشاره به کارکردهای پوشش گیاهی به‌ویژه جنگل‌های زاگرس اظهارکرد: منطقه زاگرس با داشتن هفت رودخانه از ۹ رودخانه بزرگ ایران تامین کننده ۴۰ درصد آب کشور است که سالیان بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن برشمردن اهم ظرفیت‌های پوشش گیاهی، با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰۰ گیاهی در ایران، این تنوع ژنتیکی را معادل تعداد کل گونه‌های قاره اروپا دانست که یک بانک ژنتیکی خارق‌العاده را در پهنه کشور تشکیل می‌دهند.

وی درباره مشکل اصلی جنگل‌های زاگرس گفت: از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی زیراشکوب حدود ۲ میلیون هکتار آن تحت بهره‌برداری های کشاورزی و باغداریست که طی این فعالیت‌ها و در پی استفاده از سموم و آفات کش‌ها، شکارگرهای طبیعی از بین می‌روند  و این امر باعث طغیان آفات مثل برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط می‌شود که خسارت عمده‌ای به این جنگل‌ها می‌زند. رفع معضل کشت زیراشکوب که دارای وجوه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز است هم افزایی و همکاری دستگاه‌های هر سه قوه را می‌طلبد.

نوبخت اضافه کرد: از ۱۳ اقلیم دنیا کشور ما صاحب ۱۱ اقلیم است، به‌گونه‌ای که ۱۱ استان کشور تحت پوشش جنگل های زاگرسی، سه استان هیرکانی و دو استان ارسبارانی است که این واقعیت یک ظرفیت عظیم برای کشور است.

وی با تاکید بر اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال در پاسخ به نحوه تامین آب مصرفی این میزان کاشت درخت تصریح کرد: باتوجه به میانگین ۲۵۰ میلیمتری بارندگی سالیانه کشور، میزان نزولات آسمانی بیش از ۴۱۰ میلیارد مترمکعب آب در سال می‌شود که با فرض کاشت برخی نهال‌ها در نامساعدترین مناطق آب و هوایی و نیازمندی به ۱۰ مورد آبیاری سالیانه، آب مورد نیاز برای اجرای این طرح حداکثر به ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که در مقایسه با ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات سالیانه، رقم زیادی نیست این در حالیست که آب‌های نامتعارف را در این محاسبه وارد نکرده‌ایم.

 وی با تاکید بر خانواده به عنوان واحد جامعه، نقش زنان و مادران را در اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اساسی خواند و افزود: در برخی استان‌ها مثل کرمانشاه، کردستان، قزوین و هرمزگان با مشارکت بانوان، طرح تولید نهال در سطح خانه‌ها و هر منزل یک نهالستان به منصه ظهور رسیده  است، به‌طوری که نهال‌های تولید شده خیلی شاداب‌تر و سرسبز تر از بسیاری از نهالستان‌های دیگر است چون با عشق تولید شده‌اند.

نوبخت ضمن تاکید بر اشتغال‌زا بودن کلیه مراحل جمع آوری بذر، گلدان‌گیری و سبز کردن و کاشت و نگهداری نهال‌ها به مقوله زراعت چوب و ظرفیت مغفول مانده در این بخش اشاره کرد و پرداختن بیشتر به این بخش در قالب اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت را تامین کننده نیاز ۱۶ میلیون مترمکعبی سالیانه کشور به چوب دانست و مشخصا اجرای صرفا پروژه زراعت چوب ۲۹۰ هزار هکتاری اختصاصی استان خوزستان در قالب طرح یک میلیارد درخت را موجب تبدیل ایران به کشور صادرکننده چوب دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی نوبخت در تشریح نحوه مشارکت و ظرفیت‌های مردمی اجرای طرح یک میلیارد درخت با اشاره به تفاهمنامه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش گفت: وجود بیش از ۶ میلیون دانش آموز، ۸۷۰ هزار معلم، آموزگار و دبیر و حدود ۱۰۰ هزار دانشجو-معلم ظرفیت ذیقیمتی است که با اجرایی شدن تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به تولید ۶۰ میلیون نهال توسط دانش آموزان منجر شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب