کد مطلب: 26746
  تاریخ انتشار:  1402/08/18 - 18:26


معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد

بررسی مسائل کم آبی سیستان و بلوچستان در دیدار محیط زیست با هیئت حاکمه افغانستان

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از دیدار ملاعبدالغنی براد، معاون اقتصادی دولت افغانستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حقابه هامون و همچنین بررسی مسائل کم آبی سیستان و بلوچستان خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از دیدار ملاعبدالغنی براد، معاون اقتصادی دولت افغانستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حقابه هامون و همچنین بررسی مسائل کم آبی سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مجتبی ذوالجودی امروز، ۱۸ آبان در نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم براکوسیستم‌های تالابی که در شیراز برگزار شد، از دیدار ملاعبدالغنی براد، معاون اقتصادی دولت افغانستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حقابه هامون خبر داد و گفت: در این دیدار مسائل خشکی و کم آبی در سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هیئت افغانستانی دلایل و منطقه مسئولان کشورمان را قبول داشتند، بررسی موضوع حقابه و کاستن از اثرات شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان را از جمله اولویت‌های گفت‌وگوهای دو کشور عنوان کرد.

ذوالجودی با یادآوری اینکه خشکسالی و کمبود آب اثرات نامطلوبی در زندگی مردم سیستان و بلوچستان گذاشته است، افزود: در دیدار مذکور صحبت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان گام اول بسیار موثر واقع شد و افغانستان پذیرفت که مباحث محیط زیست بین دو کشور ایران و افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است و با دستور مستقیم ملا برادر مصوبات این نشست‌ها دنبال می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: این دیدار راهگشای حل مشکلات زیست محیطی از جمله حقابه هامون و ریزگرد و غبار منطقه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مباحث تالابی و نقش تغییر اقلیم و خشکسالی بر آن‌ها بسیار مهم است، افزود: با مطالعاتی  که سازمان و محیط زیست با کشور ژاپن در خصوص تالاب‌های کشورمان انجام داده است، ۷ افق پیش‌رو برای احیای تالاب‌ها تعیین شده است.

بنا بر این گزارش، نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم براکوسیستم های تالابی به همت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در شیراز در حال برگزاری است.

در ادامه حسین اردکانی، از بنیانگذاران هواشناسی در ایران، برخی پیش‌بینی‌ها و روندهای بارندگی و خشکسالی در کشورمان را مورد بررسی قرار داد

وی، لزوم دقت نظر در پیش‌بینی‌های هواشناسی را یادآور شد و تأثیر علوم هواشناسی در افق‌های زمانی مختلف را به بحث گذاشت و بر اهمیت توجه به آن در برنامه‌ریزی‌های توسعه تاکید کرد.

در ادامه این نشست، ارائه‌هایی با عنوان نقش و اثرات تغییر اقلیم بر تنوع و پراکنش گونه‌های حیات وحش و زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده و تاثیر تغییر اقلیم بر اکوسیستم‌های تالابی توسط مدیران دفاتر معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان صورت گرفت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی