کد مطلب: 1425
  تاریخ انتشار:  1393/05/25 - 17:16


شیرها این‌بار در منطقه 18 تهران مشکل‌ساز شدند!

بزرگترین تفرجگاه پایتخت کلنگ‌زنی شد.
download شیر

شهردار منطقه 18 گفت: متاسفانه فاضلاب یکی از 2 شرکت بزرگ لبنی که یکی در منطقه 18 و دیگری در منطقه 9 واقع است به معضل زیست‌محیطی منطقه تبدیل شده است.
به خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر وحید نوروزی در نشست خبری روز شنبه با انتقاد از ورود فاضلاب یک شرکت لبنی در این منطقه به آبهای زیرزمینی گفت: دو شرکت بزرگ لبنی در منطقه 9 و 18 وجود دارد که یکی از آنها فاضلاب خود را وارد معابر عمومی این منطقه می‌کند.
وی با اشاره به این که هیچ کدام از این شرکت‌ها مسوولیت رهاسازی این فاضلاب را که به آب‌های زیرزمینی نیز وارد می‌شود نمی‌پذیرند گفت: این دو کارخانه بزرگ تولیدکننده لبنیات کشور در محدوده زیرگذر الغدیر در ضلع جنوبی میدان شیر مشکلات بسیار زیادی را برای شهروندان منطقه بوجود آورده‌اند.
شهردار منطقه 18 افزود: ورود فاضلاب خام به این محدوده و بوی تعفن بسیار شدید ناشی از فاضلاب نه تنها سلامت شهروندان را به خطر انداخته، بلکه آلودگی آب‌های زیرزمینی و تخریب فضای سبز و روکش آسفالت خیابان‌ها را نیز سبب شده است .
وی با تاکید بر این که در مورد سلامت شهروندان کوتاه نمی‌آییم، گفت: این در حالیست که رسیدگی به وضعیت زیست‌محیطی این دو کارخانه در حیطه وظایف مستقیم اداره کل محیط زیست استان تهران است.
شهردار منطقه 18 تصریح کرد: گرچه تولیدات این کارخانه‌ها با نظارت وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، اما نظارت بر نحوه امحای بالای شیر خام و محصولات و ضایعات حاصله از روند فعالیت از اصلی‌ترین شروط ادامه فعالیت در محدوده شهری است که متاسفانه در این خصوص اقدام موثری صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: بوی بدناشی از فاضلاب یکی از این دو شرکت لبنی، زندگی شهروندان منطقه 18 را مختل کرده است. از این رو ضروری است مسئولان سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران هرچه سریعتر به این وضعیت رسیدگی کنند .
شهردار منطقه 18 یادآور شد: در شهریور92 پس از اعلام خروج فاضلاب این کارخانه‌ها به معابر عمومی لوله‌ای عمودی در این محدوده نصب شد که فاضلاب به معبر سرازیر نشود. این در حالیست که نه تنها مشکل بوی بد آن رفع نشد بلکه از آن زمان تا کنون فاضلاب مربوطه همچنان راهی آبهای زیرزمینی منطقه می‌شود .
وی با اشاره به این که نظارت در حوزه فاضلاب مسئولیت قانونی محیط زیست است خاطرنشان کرد: مسئولیت بهداشت شهروندان در حیطه وظایف شهرداری تنها در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مطرح شده است ولی ما در مقابل بوی نامطبوع شرکت‌های لبنی دغدغه‌های زیادی داریم که در این خصوص وزارت بهداشت و شورای اسلامی شهر تهران بازدیدهای مشترکی نیز داشته‌اند.


بزرگترین تفرجگاه پایتخت کلنگ‌زنی شد
شهردار منطقه 18 در مراسم کلنگ زنی بوستان مادر که نخستین فاز از بزرگترین تفرجگاه پایتخت به شمار می‌رود گفت: این بوستان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
نوروزی افزود: بوستان مادر در فضایی به وسعت 23 هکتار احداث و تا پایان سال نیز قابلیت بهره برداری خواهد یافت. در فاز اول این بوستان سردیس‌های شهدای شاخص منطقه 18 در این بوستان نصب خواهد شد همچنین محل ویژه برای آموزش سبک زندگی با اولویت مقام مادر در این بوستان احداث خواهد شد.
وی افزود: بوستان مادر که در مسیر رودخانه کن واقع است 2 فاز دارد که در فاز دوم قرار است با مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌ای 5 ساله به بزرگترین تفرجگاه پایتخت با وسعت 470 هکتار تبدیل می‌شود.
شهردار منطقه 18 افزود: سه بوستان دیگر حداکثر تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید که با احداث این سه بوستان سرانه فضای سبز منطقه که در حال حاضر 15.35 متر مربع است را تا پایان سال به 16.44 متر مربع خواهیم رساند.
وی تاکید کرد: همچنین زمین 100 هکتاری نیز در منطقه خلیج‌فارس واقع است که هم‌اکنون برای پیست اسب سواری از آن استفاده می‌شود و شهرداری منطقه در نظر دارد نسبت به تملک آن اقدام و آنرا تبدیل به تفرجگاه طبیعی برای مردم منطقه کند البته 20 درصد این فضا برای پیست اسب‌سواری حفظ خواهد شد.
شهردار منطقه 18 همچنین در خصوص خدمات شهری منطقه گفت: ‌سال گذشته خدمات شهری منطقه 18 رتبه 19 را کسب کرده ولی امسال به رتبه پنج ارتقا پیدا کرده است. همچنین تناژ تفکیک زباله خشک که در دی ماه سال گذشته 30 تن بوده، هم‌اکنون به 43 تن رسیده است. علاوه بر آن دو کارخانه ایرفو و سندپلاس را تعیین تکلیف کرده‌ایم و به نظر می‌آید در حوزه خدمات شهری عملکرد خوبی داشته‌ایم.
وی همچنین در حاشیه این نشست در خصوص کارخانه‌ آسفالت شهرداری که در منطقه 18 قرار دارد گفت: این کارخانه دائما از طرف خود ما رصد می‌شود و از چندین واحد فعال آن تنها یکی از آنها مشکل زیست‌محیطی دارد که در صدد رفع آن هستیم.
شهردار منطقه 18 در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعلیق معادن شن و ماسه و پیگیری رئیس سازمان محیط زیست در این خصوص اظهار کرد: برای ما تاکید نفر اول محیط زیست کشور در این موضوع بسیار خوشایند است چرا که منبع اصلی تولید گرد و خاک در تهران همین معادن هستند.
وی با اشاره به پیگیری موضع کارخانه شن و ماسه "شن و ما" افزود:‌ تخلیه هرگونه نخاله، بیش از سه ماه است که در محل این کارخانه ممنوع شده است و ما انتظار داریم پس از سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و معدن نیز در این خصوص وارد عمل شود.
شهردار منطقه 18 در خصوص پروژه بزرگراه بروجردی نیز از تملک 80 درصد اراضی مربوط به این پروژه خبر داد و گفت: پیمانکار پروژه اقدامات مربوط به تجهیز را شروع کرده و از هفته آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد. از سوی دیگر طبق قول سازمان مهندسی عمران بزرگراه بروجردی مرداد 94 به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی بازار آهن نیز گفت: طرح موضوعی و موضعی این بازار تهیه شده و در نوبت بررسی کمیسیون ماده 5 قرار گرفته است. این طرح حاصل چندین ماه کار مشاور است و بر این اساس بازار آهن دیگر مکان باراندازی نخواهد بود و تنها دفاتر خرید و فروش در این بازار وجود خواهند داشت و اجازه نمی‌دهیم حتی یک شاخه آهن هم در این محل دیده شود.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری